Skapa nyhetsbrev likt ett proffs - vikten av hög läsbarhet
Det finns några viktiga saker att tänka på när du skriver ditt nyhetsbrev. Dels att texten är intressant och beskrivande dels att designen och layouten är snygg och tilltalande. Men det finns faktiskt ännu en viktig aspekt, som kanske till och med är den viktigaste - läsbarheten. För det är faktiskt så, lägger man inte lite extra krut på att skapa hög läsbarhet spelar det ingen roll hur intressant ditt innehåll är om dina mottagare inte kan läsa texten.
Det finns ett par riktlinjer att hålla sig till när man vill skapa nyhetsbrev som har hög läsbarhet, och det är faktiskt inte så svårt som man kan tro! Vi har samlat fyra saker som vi alltid har i åtanke när vi hjälper våra kunder att öka läsbarheten i deras mailutskick.
1. Typsnittet - startpunkten för ditt nyhetsbrev
Det första du bör tänka på när du skriver ditt nyhetsbrev är vilket typsnitt du använder. Ta en stund och fundera över om texten är lätt att läsa, eller om typsnittet gör att bokstäverna smälter samman. Det kan vara en kul idé att använda ett estetiskt tilltalande typsnitt med en snygg utformning, men det är viktigare att din mottagare känner sig motiverad av att läsa texten. Tyvärr slutar många att ta del av texten om de ständigt behöver stanna upp och läsa om meningar och stycken. Välj därför ut ett behagligt typsnitt till ditt nyhetsbrev som får läsprocessen att löpa naturligt.
En annan sak som är viktig att tänka på är att typsnitten kan se annorlunda ut i rubrik och brödtext. Försök därför att testa och jämföra olika typsnitt för att se vilka som stämmer bäst överens. En liten regel är dock att inte använda allt för många typsnitt i ett och samma mailutskick, då det kan förstöra helhetsintrycket av ditt brev. Välj därför ut ett typsnitt för diverse texter och rubriker för att skapa en sammanhängande layout.
Bra typsnitt att använda för nyhetsbrev:
- Arial
- Times
- Verdana
Dessa typsnitt skiljer tydligt på bokstäver och tecken, samt underlättar läsningen för synnedsatta.
Rubriker med tydliga och lättlästa bokstäver ökar förståelsen för vad nedanstående text kommer att handla om, så ett hett tips är att först och främst se till att välja rätt typsnitt, men även att inkludera ditt budskap i rubriken. Om du formar ditt nyhetsbrev med tydliga och informativa rubriker blir det lättare för läsaren att förstå vad du vill kommunicera. Tänk också på att använda en logisk rubrikhierarki (H1, H2, H3 osv) för att skapa ordning i texten.
2. Textjustering - snyggt eller läsvänligt nyhetsbrev?
Många väljer att centrera texten i sina nyhetsbrev, dels för att det är lättare för utskicket att anpassas efter olika vyer såsom mobil eller webbläsre, dels för den estetiska utformningen. Det som dock riskerar att komplicera funktionen av en centrerad text är att den blir svårare att läsa när den innehåller fler än två-tre rader. Detta beror på att ögat inte får stöd från vänsterkanten, och läsaren måste därför koncentrera sig på vart hen ska börja läsa. Vi människor läser nämligen inte ord för ord, utan vår snabbtänkta hjärna sätter samman orden till bilder vilket gör att vi kan läsa en mängd ord samtidigt. Väljer du istället att vänsterställa din text löper läsprocessen naturligt, och det blir lättare för läsaren att förstå din text och de budskap som ditt nyhetsbrev vill kommunicera.
Men till alla textcentrerande fans där ute - det är inte kört! Det finns faktiskt vissa tillfällen där en centrerad text passar bättre ur ett visuellt perspektiv än en vänsterställd. Några av dessa gyllene tillfällen är exempelvis när du skriver rubriker till affischer eller reklamblad, kortare textstycken samt information som ska vara finstilt.
3. Gör ditt nyhestsbrev visuellt behagligt med hjälp av de rätta färgerna
Färger har faktiskt en större inverkan på textens läsbarhet än vad man kan tro! Det är inte bara viktigt att se till att texten syns, utan även att det är behagligt för ögat att läsa den. Sammansättningen av bakgrund, bilder och textfärg utgör därmed en stor del av ditt nyhetsbrevs läsbarhet. Ett enkelt knep för att hitta rätt färger till ditt nyhetsbrev är att testa olika textkulörer mot olika bakgrunder, för att se om du behöver anstränga ögat för att kunna fokusera på texten eller om det känns naturligt och behagligt.
Det vanligaste är att använda en vit bakgrund med svart text ovanpå. Denna konstruktion gör det enkelt för texten att synas, men är den egentligen speciellt behaglig att titta på under en längre tid? Om du tänker på vilken färg bokpapper har så är de nästintill aldrig riktigt kritvita, utan har en beige- eller gulaktig ton. Det beror på att dessa nyanser inte påfrestar ögat lika mycket, och läsaren behöver inte anstränga ögats muskler i samma utsträckning.
Hur ska man då tänka för att skapa en så bra färgkombination som möjligt, och vilka färger ska du undvika samt fokusera på i ditt nyhetsbrev? Det är en ganska individuell fråga då saker som företagsidentitet, produktidentitet och budskap oftast kan baseras på specifika färger. För vi får inte heller glömma bort att färger har en extremt bra förmåga att kommunicera, och bör användas för att stärka eller ge effekt till ett budskap. Men för att göra valet av bas- och bakgrundsfärger lite lättare kan följande kombinationer vara bra att ha i åtanke när du skriver ditt nyhetsbrev:
- Beige bakgrund med svart eller mörkgrå text.
- Mörkgrå bakgrund med en vit text med gulnyaserade inslag - inte alltid så visuellt tilltalande, men passar utmärkt vid längre läsning på en digital skärm.
- Mörkare eller gulare nyanser av vitt med mörkgrå eller svart text.
4. Framhäv det viktigaste i ditt nyhetsbrev med rätt färg
Som sagt, färger kan kommunicera och har en ypperlig förmåga att öka budskapets effekt. Du kan därför använda färger som en överstrykningspenna som förklarar och framhäver de viktigaste delarna i ditt nyhetsbrev och får läsaren att förstå vad du vill förmedla. Ett exempel på hur du kan använda färger som vägledning är vid länkning till din hemsida eller när du vill att mottagaren ska göra ett aktivt åtagande, som att genomföra en bokning eller ett köp. Du kan även förstärka den röda tråden i ditt nyhetsbrev i form av att använda samma upplysande färg när du kommunicerar information som relaterar till varann, som att färga alla kontaktuppgifter i samma färg. Det leder till att läsaren exempelvis kan förstå att den röda texten betyder kontakt, och den blåfärgade länken leder till vidare informationssidor om ämnet.
Glöm inte bort att ditt företags eller organisations identitet och värdegrund är de främsta färger som ska ta plats i utformningen av ditt nyhetsbrev. Men dessa tips och riktlinjer kan vara bra att ha i åtanke under processens gång, och framförallt för att försäkra dig om att du har gjort din text, layout och ditt innehåll så lättläst som möjligt!
Vill du ta del av fler tips? Läs gärna vårt inlägg 5 steg till ett kraftfullare nyhetsbrev eller kontakta oss så hjälper vi dig med din e-postmarknadsföring!