Öka din öppningsfrekvens för nyhetsbrev - 4 simpla sätt
Nyhetsbrev
Vill du se en ökad öppningsfrekvens för dina nyhetsbrev?
En hög alternativt låg öppningsfrekvens är ett kvitto på hur lockande ditt nyhetsbrev är att läsa.
Vad som får en mottagare att klicka sig in på just ditt mail kan bero på en rad olika saker som är viktiga att hålla koll på.
Här går vi igenom 4 simpla sätt för att öka din öppningsfrekvens!
1. Lockande ämnesrad
När dina mottagare får upp ditt mail i sin mailkorg är det ämnesraden samt preheadern som kommer att fånga deras ögon.
Det är där du har möjlighet att få ut ditt budskap på rätt sätt som ska få dem att vilja läsa mer.
Se därför till att lägga ner tid på denna punkt och göra det rätt från början. Du kan bland annat utforska med olika intresseväckande tekniker och optimera dem med tiden.
2. Rätt tidpunkt
När ditt nyhetsbrev är klart och redo för att skickas är det inte bara att skicka iväg det så fort som möjligt.
Det finns en stark korrelation mellan tid av utskick och öppningsfrekvens.
Tänk dig själv. När är du som mest benägen att öppna ett mail, en fredagkväll eller en onsdag förmiddag?
Likadant tänker majoriteten av dina läsare.
Tisdag eller onsdag förmiddag brukar man säga är den bästa tiden för att skicka ut nyhetsbrev. Självklart kan detta variera beroende på olika faktorer, men det är ett bra tummått att gå efter.
Läs även: Skriva nyhetsbrev 2023 - 9 tips
3. Uppdaterad prenumerantlista
När uppdaterades din lista senast?
I oturliga fall kan man sitta på en lista där många av ens prenumeranters mailadresser inte längre är giltiga eller bara inte används.
Se därför till att kontinuerligt uppdatera dina prenumerationslistor samt säkerställa att de som du skickar till faktiskt mottar dina utskick.
4. A/B testning
När du har kommit igång med ditt nyhetsbrev är det dags att börja analysera den data du har fått och börja med A/B testning.
A/B testning innebär att du gör någon förändring på nyhetsbrevet, exempelvis ändrar ämnesraden eller byter vilken tid du skickar ut.
Genom att göra denna ändring och sedan fullföljer hur det presterar, kan du svart på vitt se om det presterar bättre eller sämre från den föregående varianten. Genom att ständigt jobba med A/B testning kan du optimera ditt nyhetsbrev och ta datadrivna beslut baserat på dina mottagares beteenden.
Slutord
Sammanfattningsvis finns det ett flertal sätt att öka din öppningsfrekvens på.
Se till att skriva en bra och slagkraftig rubrik, skicka iväg ditt nyhetsbrev vid rätt tidpunkt, ha en uppdaterad lista samt optimera allt eftersom. Ingenting är skrivet i sten så det är viktigt att du kommer fram till vad som funkar bäst i ditt fall.
Önskar du hjälp med att skicka iväg nyhetsbrev som väcker intresse? Vi kan förse dig med både verkyg och texter.