GDPR Nyhetsbrev - 8 vanliga misstag
GDPR NYHETSBREV
År 2018 fastställdes det att GDPR skulle införas för att skydda den personliga integriteten för samtliga EU-medborgare.
Lagen är fortfarande färsk och det är inte alla som är helst pålästa vad den innebär och inte.
För nyhetsbrev finns det flera viktiga punkter att tänka på och det finns några vanliga misstag som ofta förekommer.
Det är viktigt att följa GDPR för att inte riskera att bli straffad, men även för att värna om människors integritet.
Här kommer de 8 vanligaste misstagensområdena inom GDPR för nyhetsbrev:
- Samtycke
Ett av de vanligaste misstagen företag gör är att de inte har samlat in samtycke på rätt sätt.
Det är viktigt att samtycke ges frivilligt och att personen har fullständig information om vad de samtycker till.
Detta inkluderar information om vilken typ av data som kommer att samlas in, hur den kommer att användas och med vem den kommer att delas.
- Uppdaterade personuppgifter
Företag måste se till att personuppgifter som samlas in är korrekta och uppdaterade.
Detta inkluderar information som namn, e-postadress och andra personliga uppgifter.
- Delning av personuppgifter
Företag får inte dela personuppgifter utan personens samtycke.
- Användning av personuppgifter
Företag får bara använda personuppgifter för det syfte som de har samtyckt till.
Det är inte heller tillåtet att samla in mer data än nödvändigt.
- Säkerhet
Företag måste se till att personuppgifterna lagras på ett säkert sätt. De måste vara skyddade mot obehörig åtkomst.
- Rätt att bli glömd
Personer har rätt att begära att deras personuppgifter raderas från företagets register.
Om detta önskas måste företaget genomföra det.
- Dataportabilitet
Personer har rätt att få tillgång till sin data och flytta den till ett annat företag.
Företaget måste därför tillhandahålla personuppgifterna i ett strukturerat och maskinläsbart format.
- Informationsplikt
Företag måste informera personer om hur deras personuppgifter samlas in, används och delas.
Detta inkluderar också hur länge uppgifterna kommer att lagras och vilka rättigheter personen har.
Slutord
Så. Det kan vara mycket att tänka för att hålla sig på rätt sida av GDPR-lagen när man skickar ut nyhetsbrev, men det är väldigt viktigt att det blir rätt från början. Gör din egna research om ämnet och säkerställ det du är osäker på.
Här kommer en kortfattad sammanfattning av punkterna att tänka på:
• Korrekt samtycke
• Korrekta personuppgifter
• Dela ej personuppgiter
• Använd personuppgifter för rätt syfte
• Skydda personuppgifterna från anöriga
• Radera data om det önskas
• Lagra datan strukturerat
• Informera om att ni har samlat in data
Slutligen och återigen är det viktigt att notera att GDPR inte bara är ett juridiskt ansvar, utan också en etisk skyldighet för företag att skydda sina prenumeranters personuppgifter.
Genom att följa GDPR-reglerna kan företag visa att de värdesätter personlig integritet och bygga förtroende med sina prenumeranter.
Behöver du hjälp med att skicka ut nyhetsbrev? Vänd dig till oss på Svenska E-Brev så hjälper vi dig vidare.
Klicka här för att starta ett sammarbete.