Hur samlar man in mailadresser till sitt nyhetsbrev?

Det är ingen hemlighet att nyhetsbrev har blivit en framgångsrik metod för att knyta banden starkare till sina kunder och för att få en ökad försäljning.

En fråga som uppstår hos många i början av processen är: Hur samlar jag in mailadresser?

Det är en relevant fråga som kan ha flera olika svar.

Här går vi igenom olika tillvägagångssätt som du kan välja mellan för att samla in mailadresser på ett smidigt och lagligt sätt.

 

Tillvägagångssätt

- Formulär

Du kan på din hemsida inkludera en sektion som är avsatt för prenumeration för ditt nyhetsbrev.

Lägg till ett simpelt formulär där besökarna kan skriva in sina namn och mailadresser för att registrera sig.

För att locka till dig prenumeranter kan du i samma sektion beskriva vad nyhetsbrevet handlar om och eventuella kampanjer/tävlingar som kommer att arrangeras där.

 

 

- Pop-up-fönster

Lägg till ett popup-fönster på hemsidan där besökarna får möjlighet att registrera sig.

Detta fönster kan du ställa in så att det ska komma fram direkt efter att en besökare har kommit in på din sida.

Detta är en effektiv metod då alla som besöker din hemsida kommer att bli exponerade till din inbjudan. Se därför till att göra den så tydlig som möjligt så att man förstår vad det är man skriver sig upp på.

   

 

Sociala medier

På sociala medier kan du marknadsföra ditt nyhetsbrev till de som redan känner till ditt varumärke.

Där kan du presentera exempel på ditt nyhetsbrev samt visa upp snuttar från kommande nyhetsbrev för att locka till dig nya prenumeranter.

 

 

Tävlingar

Alla gillar att vinna saker. Speciellt om det är gratis. Anordna diverse typer av tävlingar där du lottar ut relevanta produkter som folk är intresserade av.

För att delta i tävlingen kan du skicka ut ett formulär, på din hemsida eller på dina sociala medier, där de som vill vara med får skriva upp sig på ditt nyhetsbrev.

 

 

Annonsering

Genom betald annonsering kan du få ditt nyhetsbrev att växa fort. Väldigt fort.

Exempelvis kan du köra Google Ads eller annonser på Facebook. Välj den plattform som din målgrupp vistas mest på och se till att göra kampanjerna slagkraftiga med hjälp av konverteringsoptimerade texter och bilder.

 

 

Utbyten

Likt tävlingar kan du erbjuda tjänster/produkter.

Men här kan du istället låta varje enskild individ få ta del av något för att i utbyte lämna ut sin mailadress.

Detta kan vara relativt kostsamt beroende på vad du ger ut, så tänk därför igenom detta noga om du väljer att genomföra denna metod.

 

Fråga 

Sist men inte minst, fråga runt!

Du kan fråga gamla kunder, vänner eller branschfolk om de är intresserade av att läsa ditt nyhetsbrev.

Detta kan vara tidskrävande men samtidigt väldigt bra. Här får du även möjlighet att introducera dig på ett mer personligt plan och kan svara på evenutuella frågor i realtid.

 

 

Slutord

Sammanfattningsvis så finns det ett flertal metoder för att samla in maildersser till ditt nyhetsbrev på. Känner du att det går trögt fram, så börja fråga runt! Det behöver inte vara mer komplicerat än så.

 

Önskar du hjälp med att skicka iväg och/eller skriva nyhetsbrev?

Starta då ett sammarbete med oss på Svenska eBrev redan idag! 

 

Inställningar för cookies
Vår webbsida använder cookies för att hemsidan och våra tjänster ska fungera som de ska. Cookies hjälper oss att förbättra användarvänligheten för dig som besökare, och därför är vissa cookies nödvändiga för att webbsidan ska vara fullt fungerande. Nedan kan du läsa mer om våra cookies och vilka som är valbara.
Inställningar för samtycke
Inställningar för samtycke
Nödvändiga cookies
Dessa cookies används då våra besökare använder en funktion på vår webbplats och är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera fullt ut. Dessa cookies kan därför inte stängas av. Cookies används exempelvis då du fyller i ett formulär eller skapar ett konto och lagrar ingen personlig identifierbar information.
Prestanda cookies
Denna typ av cookie hjälper oss att följa antal besök på vår webbsida och hur våra användare hittade till oss. Vi använder cookies till att mäta och analysera för att exempelvis kunna förbättra användarvänligheten på vår webbplats. Vi kan med hjälp av våra insamlade cookies analysera hur användaren navigerar på webbplatsen, och ta bort irrelevanta sidor och information för att skapa ett så användbart material för våra kunder som möjligt. Den information som vi sparar är exempelvis vilka produktsidor som du besöker.
Marknadsföring
Dessa cookies används för att kunna analysera hur vi kan marknadsföra våra produkter och tjänster. Insamlingen av cookies kan exempelvis hjälpa oss att anpassa annonser till våra besökare baserat på dess tidigare användning av våra tjänster.