Hur samlar man in mailadresser till sitt nyhetsbrev?
Det är ingen hemlighet att nyhetsbrev har blivit en framgångsrik metod för att knyta banden starkare till sina kunder och för att få en ökad försäljning.
En fråga som uppstår hos många i början av processen är: Hur samlar jag in mailadresser?
Det är en relevant fråga som kan ha flera olika svar.
Här går vi igenom olika tillvägagångssätt som du kan välja mellan för att samla in mailadresser på ett smidigt och lagligt sätt.
Tillvägagångssätt
- Formulär
Du kan på din hemsida inkludera en sektion som är avsatt för prenumeration för ditt nyhetsbrev.
Lägg till ett simpelt formulär där besökarna kan skriva in sina namn och mailadresser för att registrera sig.
För att locka till dig prenumeranter kan du i samma sektion beskriva vad nyhetsbrevet handlar om och eventuella kampanjer/tävlingar som kommer att arrangeras där.
- Pop-up-fönster
Lägg till ett popup-fönster på hemsidan där besökarna får möjlighet att registrera sig.
Detta fönster kan du ställa in så att det ska komma fram direkt efter att en besökare har kommit in på din sida.
Detta är en effektiv metod då alla som besöker din hemsida kommer att bli exponerade till din inbjudan. Se därför till att göra den så tydlig som möjligt så att man förstår vad det är man skriver sig upp på.
Sociala medier
På sociala medier kan du marknadsföra ditt nyhetsbrev till de som redan känner till ditt varumärke.
Där kan du presentera exempel på ditt nyhetsbrev samt visa upp snuttar från kommande nyhetsbrev för att locka till dig nya prenumeranter.
Tävlingar
Alla gillar att vinna saker. Speciellt om det är gratis. Anordna diverse typer av tävlingar där du lottar ut relevanta produkter som folk är intresserade av.
För att delta i tävlingen kan du skicka ut ett formulär, på din hemsida eller på dina sociala medier, där de som vill vara med får skriva upp sig på ditt nyhetsbrev.
Annonsering
Genom betald annonsering kan du få ditt nyhetsbrev att växa fort. Väldigt fort.
Exempelvis kan du köra Google Ads eller annonser på Facebook. Välj den plattform som din målgrupp vistas mest på och se till att göra kampanjerna slagkraftiga med hjälp av konverteringsoptimerade texter och bilder.
Utbyten
Likt tävlingar kan du erbjuda tjänster/produkter.
Men här kan du istället låta varje enskild individ få ta del av något för att i utbyte lämna ut sin mailadress.
Detta kan vara relativt kostsamt beroende på vad du ger ut, så tänk därför igenom detta noga om du väljer att genomföra denna metod.
Fråga
Sist men inte minst, fråga runt!
Du kan fråga gamla kunder, vänner eller branschfolk om de är intresserade av att läsa ditt nyhetsbrev.
Detta kan vara tidskrävande men samtidigt väldigt bra. Här får du även möjlighet att introducera dig på ett mer personligt plan och kan svara på evenutuella frågor i realtid.
Slutord
Sammanfattningsvis så finns det ett flertal metoder för att samla in maildersser till ditt nyhetsbrev på. Känner du att det går trögt fram, så börja fråga runt! Det behöver inte vara mer komplicerat än så.
Önskar du hjälp med att skicka iväg och/eller skriva nyhetsbrev?
Starta då ett sammarbete med oss på Svenska eBrev redan idag!