Så fungerar vårt digitala verktyg!
Är du nyfiken på hur vårt digitala verktyg ser ut? Här kan du få en inblick i hur programmet är utformat, samt ett och annat tips på hur du kan skapa och designa dina nyhetsbrev!
Importera dina prenumeranter
Börja med att importera dina prenumeranters e-postadresser till ditt konto, vilket du enkelt gör med hjälp av vår prenumerantmall. Samla dina mailadresser i ett Excel-ark, ladda upp arket i importfilen och ladda sedan upp filen under fliken “Prenumeranter”. Du kan även importera dina kunders mailadresser manuellt, vilket kan vara bra om du vill lägga till enstaka adresser i en viss prenumerantlista.
För att kunna få ut så mycket som möjligt av dina nyhetsbrev kan du skapa olika listor och sortera dina kunder efter intresse och tidigare köp. På så sätt kan du skräddarsy dina utskick och vara säker på att rätt information hamnar i rätt inkorg!
Skapa dina nyhetsbrev
I vårt verktyg kan du enkelt redigera dina nyhetsbrev och skapa en unik och tilltalande design som går hand i hand med er företagsidentitet. Börja med att ställa in typsnitt, storlek på brödtext och de färger som du vill arbeta med. Dessa inställningar hittar du under fliken “Färger och typsnitt”. Kom ihåg att alltid klicka på knappen “uppdatera” varje gång du ändrar någon inställning för att dina redigeringar ska sparas.
När du är färdig med inställningarna är det dags att börja arbeta med din layout. Till vänster i menyn ser du olika kolumner med ett antal olika bilder och textrader. Klicka på den kolumn som du vill börja att arbeta med och dra den sedan till ditt nyhetsbrev. Ett tips är att börja med en bildkolumn högst upp och importera företagets logga, det ger ditt nyhetsbrev ett snyggt intryck och möjliggör en förstärkt företagsigenkänning.
TIPS!
För att skapa en tilltalande layout kan du använda samma typsnitt i samtliga textkolumner för att skapa ett stilrent helhetsintryck!
För att kunna aktivera redigeringsläget håller du pilen över den kolumn som du vill redigera, och klickar på den blå ikonen med pennan som centreras i mitten. När du sedan är inne i redigeringsläget kan du enkelt ändra storlek på rubriker, använda olika textjusteringar, välja bland olika textfärger samt infoga länkar. Kom ihåg att alltid klicka på “spara”-knappen för att inte gå miste om dina ändringar.
För att importera och redigera bilder i ditt nyhetsbrev öppnar du upp boxen på samma sätt som dina textkolumner, klicka sedan på bildikonen näst längst till höger i redigeringsmenyn och importera de bilder som du vill ha med i ditt nyhetsbrev.
TIPS!
För att få en så tilltalande layout på dina bilder som möjligt är det bra att använda liggande bilder som inte är mer än 500 px stora.
Länka till relevanta landningssidor
Med hjälp av länkar kan du enkelt guida dina läsare vidare till dina landningssidor. Länk-ikonen hittar du i menyn högst upp till höger under “Layout”. Här kan du skriva in den aktuella landningssidans URL samt den text som du vill att länken ska visa.
TIPS!
Du vet väl att du även kan länka dina bilder och loggor? Då blir dessa bilder klickbara och läsaren kan ta sig direkt till din hemsida eller till dina sociala medieplattformar.
Dags att skicka ditt nyhetsbrev
När du känner dig nöjd med ditt resultat är det dags att skicka ett testutskick till din egen e-postadress för att se att nyhetsbrevet ser bra ut i både mobil- och webbvy.
Gå in på “Inställningar” som du ser högst upp till vänster nedanför “Prenumeranter” och skriv in din ämnesrad och den avsändaradress som du vill att nyhetsbrevet skickas från. Vill du att dina mottagare ska kunna svara på nyhetsbrevet kan du skriva in ditt företags info-adress, annars kan du skriva noreply@. När du är färdig är det bara att klicka på “Uppdatera” och sedan gå vidare till “Skicka”.
Under “Skicka”-fliken kan du förhandsgranska ditt nyhetsbrev, göra ett testutskick och sedan välja om du vill skicka ditt brev direkt alternativt schemalägga det.
Se hur ditt nyhetsbrev har presterat
Klicka på ikonen längst till höger för att se hur ditt nyhetsbrev har presterat. Här kan du se hur många som har mottagit och öppnat ditt nyhetsbrev, hur många som har klickat på befintliga länkar och hur många som kanske har valt att avprenumerera.
TIPS!
Använd statistiken för att lära känna dina mottagare. Samla och analysera hur dina olika nyhetsbrev har presterat. Statistiken hjälper dig att utveckla dina brev!
Är du intresserad av att börja marknadsföra ditt företag med hjälp av nyhetsbrev? Kontakta oss så hjälper vi dig att komma igång med din e-postmarknadsföring!