Nyhetsbrevsverktyg - Tänk på detta innan du väljer ett
Nyhetsbrevsverktyg
Du har bestämt dig för att börja skicka nyhetsbrev till dina kunder (eller förhoppningsvis framtida).
Detta är för det första ett utmärkt sätt för att få en ökad försäljning men även för att få en närmre relation till de som är intresserade av din verksamhet.
Nyhetsbreven kan skräddarsys efter olika läsare för att göra läsningen och informationen så relevant som möjligt.
Men innan du har kommit så långt, behöver du först hitta ett verktyg för att skicka nyhetsbreven genom. Vi kommer därför att gå igenom vad som utmärker ett bra nyhetsbrevsverktyg och risken med att inte investera i ett.
Samtliga punkter
Enkel avregistrering
För att följa GDPR samt låta dina läsare få göra fria val, är det viktigt att du inkluderar en knapp någonstans på nyhetsbrevet där man kan välja att avregistrera sig på.
Många försöker kommer undan detta genom diverse genvägar, exempelvis genom att göra knappen väldigt liten eller att gömma den på något annat sätt. Detta är inte heller tillåtet enligt GDPR.
Tänk därför på att inkludera denna knapp, exempelvis längst ner på nyhetsbrevet, och göra den tillräckligt synlig så att den går att lokalisera vid behov.
Smidig bildhantering
Ett effektivt sätt att skapa visuella framförande som fångar dina läsares uppmärksamhet är genom att inkludera bilder.
Som det ökända talspråket lyder: En bild säger mer än tusen ord.
Vi rätt användning stämmer detta helt och hållet.
Det är därför viktigt att ha ett verktyg som låter dig inkludera bilder som du själv kan redigera i form av beskärning, filter samt ändring av storlek.
Lättanvänt
I dagens digitala värld kan antal program att lära sig kännas oändliga.
Man har helt enkelt inte tid eller energi att grotta ner sig i allt.
Programmet ska därför vara så pass lättanvänt att mer eller mindre vem som helst kan använda det.
För att underlätta vid eventuella problem är det även viktigt att det finns något form av support-team som du kan vända dig till för att få svar
på dina frågor.
Statistik
När du har kommit igång med dina nyhetsbrev vill du med tiden kunna se hur de presterar.
Hur många öppnar breven? Vilka brev får flest konverteringar?
Denna typ av analysverktyg är grundläggande för att du ska kunna göra datadrivna beslut och inte hamna på fel väg.
Vad du tror kommer att bli ett väldigt framgångsrikt nyhetsbrev kan visa sig bli rena motsatsen, och tvärtom. Säkerställ därför att programmet har ett analysverktyg som du kan läsa av data från.
Unika mottagslistor
Unika mottagslistor innebär att du kan placera dina läsare i olika fack.
Exempelvis de som är mer intresserade av vissa produkter/tjänster och andra som är mer intresserade av något annat.
Detta låter dig optimera dina nyhetsbrev för att göra de så träffsäkra som du bara kan, för att säkerställa att dina brev alltid är relevanta för de som läser.
Bara för att prenumeranterna har skrivit upp sig på ett och samma nyhetsbrev, så betyder inte det att de är intresserade av exakt samma innehåll. Detta är en vanlig missuppfattning.
yhetsbreven ska alltså vara så personanpassade som möjligt.
Pris
I början kanske du inte har så många prenumeranter och du behöver därför inte ha ett verktyg som tillåter flera hundra mottagare.
Detta kan vara onödigt då det kostar massa onödiga pengar.
Det kan därför vara en bra idé att välja ett verktyg som har flera olika prisalternativ, så att du med tiden att uppgradera dig i takt med att du får allt fler prenumeranter.
Om du väljer att inte använda ett nyhetsbrevsprogram…
Risken med att inte använda ett komplett program för att skicka ut dina nyhetsbrev blir att du får både skriva och skicka iväg dem separat. Ett för ett.
Detta kan ta lång tid och i längden bidra till stora förluster, då arbetstid som skulle ha kunnat läggas på annat inte längre räcker åt.
Förutom att skicka iväg nyhetsbreven behöver de skrivas först.
För att få ihop ett komplett nyhetsbrev behöver man veta vad man ska skriva om fö att ens läsare ska nappa.
Vill du få hjälp med att skriva konverterande nyhetsbrev är du varmt välkommen att vända dig till oss på Svenska eBrev så sköter vi denna process åt dig.
Slutord
Sammanfattningsvis är det viktigt att skaffa ett program som är komplett. Det ska vara prisvänligt och lättanvänt samt så ska du kunna analysera data, skapa unika mottagslistor och inkludera en avregistreringsknapp.
Väljer du att inte använda ett program med dessa egenskaper, eller inte använda ett program överhudvudtaget, kan det i längden bidra till stora förluster.
Önskar du investera i ett komplett program för att skicka nyhetsbrev?
Här kommer du igång med ditt arbete redan idag!
Eller behöver du hjälp med någon annan typ av marknadsföring? Kika då här.