Så skapar du en snygg mall till dina nyhetsbrev

Att använda sig av e-postmarknadsföring möjliggör en effektiv och smidig lösning för att förbättra och förstärka relationen till sina kunder och intressenter. Med hjälp av färdiga mallar kan du enkelt skicka tilltalande, informationsrika och säljande nyhestbrev på bara någon minut. Men ibland kan man behöva lite inspiration för att komma igång med att skapa sina nyhetsbrevsmallar.

Nedan ger vi dig tre tips på hur du kan skapa en snygg, stilren och kommunicerande mall på ett kick!

 

1. Rätt box ger din mall en följsam struktur

För att skapa en väldesignad nyhetsbrev mall är det viktigt att tänka på att den både ska vara estetiskt tilltalande men även inneha en tydlig struktur. Bygg och anpassa mallen efter det ämne som du vill kommunicera och fyll den sedan med relevant bild- och textmaterial. 

Med vår “drag- och- släpp”-funktion kan du enkelt lägga till, flytta eller ta bort boxar och kolumner så att du kan skapa en tilltalande och kommunicerande nyhetsbrevsmall som följer en tydlig röd tråd. Låt bilder och färger få ta plats för att lyfta det budskap som du vill kommunicera. Bilderna hjälper till att lätta upp informationen, och underlättar läsprocessen för dina mottagare.

Om du inte har egna bilder kan du använda dig av olika bildbanker där du kan ladda ner material gratis, eller till ett förmånligt pris. Några bildbanker som vi själva brukar använda är exempelvis:

- Unsplash
- Pixabay
- iStock

När du valt ut de bilder som du vill arbeta med kan du börja bygga din mall. Välj de boxar som passar bäst för det specifika ämnet. Om vissa delar av ditt nyhetsbrev kräver en längre text kan det vara bra att välja separata text- och bildboxar för att kunna få med den övergripande informationen. Ska du exempelvis marknadsföra ett antal nyinkomna produkter kan det vara en god idé att använda gemensamma text- och bildboxar för att få med så många produkter som möjligt.

 

2. Designa din mall med tilltalande färger

Som vi nämnt i ett tidigare blogginlägg har färger en ypperlig förmåga att både lyfta och påverka ett budskap. Anpassa färgerna i din mall efter säsong och den information som du vill kommunicera. Ska du skapa ett utskick inför den kommande julrean, eller kanske skicka en påskhälsning till dina kunder och samarbetspartners? När du använder färger som kan associeras till det ämne som du vill kommunicera ökar du både förståelsen och intresset för nyhetsbrevets budskap. Testa att leka runt med olika färgkombinationer för att se vilken färgsättning som passar bäst för din nyhetsbrevsmall.

Du kan även effektivisera arbetet med att skapa en mall för nyhetsbrev genom att kopiera och ändra färgerna i dina tidigare mallar.

 

3. Se till att göra era kontaktuppgifter synliga i mallen

När du skapar en mall för nyhetsbrev är det viktigt att du kommunicerar och förtydligar vart dina mottagare kan klicka för att komma i kontakt med ert företag. Därför är det viktigt att se till att telefonnummer, mailadress samt besöksadress är tydligt placerade och synliga i ditt nyhetsbrev. Tänk även på att göra er logga, ikoner och andra kontaktuppgifter klickbara så att era mottagare enkelt kan ta sig vidare till din hemsida eller specifika landningssidor.

För att göra kontaktuppgifterna extra tydliga kan du exempelvis använda en upplysande färg som skiljer sig från den färg som du har på din brödtext och dina rubriker. För att skapa en snygg och sammanhängande layout kan det vara en bra idé att färga kontaktuppgifterna i en färg som finns genomgående i dina bilder, logga eller grafiska profil. Det gör att kontaktuppgifterna uppmärksammas, samtidigt som din mall skapar en enhetlighet. 


4. Checklista - nyhetsbrev mall

1. Placera loggan först i nyhetsbrevet, det möjliggör en igenkänning och skapar en tydlig röd tråd. Tänk även på att länka loggan till din hemsida för att underlätta transporten från läsning till konvertering.

2. Säg det viktigaste först. Inled ditt nyhetsbrev med en tydlig och välformulerad rubrik som berättar vad ditt mailutskick kommer att handla om. Det gör det enklare för mottagaren att förstå vad du vill kommunicera och skapar intresse för vidare läsning.

3. Använd tydliga Call to actions. Hjälp dina läsare att ta sig vidare till din hemsida eller webbshop med ett enkelt klick. Använd tydliga länkar med en intresseväckande text som gör att de vill ta sig vidare och därmed genomföra en konvertering. Tänk på att använda en upplysande färg på dina länkar, det gör det enkelt för läsaren att navigera sig igenom ditt nyhetsbrev.

4. Välj ut beskrivande och illustrerande bilder. Bilderna skapar nyhetsbrevet, så enkelt är det. Med hjälp av rätt typ av bilder kan du enkelt ge ditt nyhetsbrev en snygg och tilltalande layout, samt skapa en ökad förståelse för ditt textinnehåll.

5. Använd färger som lyfter ditt budskap. Var konsekvent i ditt färgval, det är viktigt att färgen eller färgerna förmedlar det som ditt budskap kommunicerar. Känn efter om de färger som du använder skapar den känsla som du vill att din text och ditt innehåll ska nå.

5. Länka till dina sociala medieplattformar. Dina sociala mediaplattformar är en viktig del av ditt varumärke, så tänk på att placera dem på ett synligt ställe. 

 

Vill du ha hjälp med marknadsföring såsom nyhetsbrev, SEO eller betald annonsering? Gå in på www.highwaymedia.se och kontakta en projektledare redan idag!

Inställningar för cookies
Vår webbsida använder cookies för att hemsidan och våra tjänster ska fungera som de ska. Cookies hjälper oss att förbättra användarvänligheten för dig som besökare, och därför är vissa cookies nödvändiga för att webbsidan ska vara fullt fungerande. Nedan kan du läsa mer om våra cookies och vilka som är valbara.
Inställningar för samtycke
Inställningar för samtycke
Nödvändiga cookies
Dessa cookies används då våra besökare använder en funktion på vår webbplats och är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera fullt ut. Dessa cookies kan därför inte stängas av. Cookies används exempelvis då du fyller i ett formulär eller skapar ett konto och lagrar ingen personlig identifierbar information.
Prestanda cookies
Denna typ av cookie hjälper oss att följa antal besök på vår webbsida och hur våra användare hittade till oss. Vi använder cookies till att mäta och analysera för att exempelvis kunna förbättra användarvänligheten på vår webbplats. Vi kan med hjälp av våra insamlade cookies analysera hur användaren navigerar på webbplatsen, och ta bort irrelevanta sidor och information för att skapa ett så användbart material för våra kunder som möjligt. Den information som vi sparar är exempelvis vilka produktsidor som du besöker.
Marknadsföring
Dessa cookies används för att kunna analysera hur vi kan marknadsföra våra produkter och tjänster. Insamlingen av cookies kan exempelvis hjälpa oss att anpassa annonser till våra besökare baserat på dess tidigare användning av våra tjänster.