5 steg till ett kraftfullt mailutskick!


1. Ge ditt mailutskick rätt ämnesrad

Vi har hört det förr: rätt ämnesrad ger högre öppningsfrekvens på ditt mailutskick. Men hur skriver man en bra ämnesrad egentligen? Som tur är så är det inte lika svårt som det låter - det viktigaste att tänka på när du skriver din ämnesrad är att den avspeglar innehållet i ditt nyhetsbrev på rätt sätt. Skriver du en ämnesrad som inte avspeglar ditt budskap riskerar du nämligen att göra dina mottagare besvikna, vilket kan leda till att du förlorar viktiga kunder och prenumeranter. Undvik därför att krydda ämnesraden och rubriken för mycket utan att tänka på hur de förhåller sig till resten av innehållet.

För att komma fram till vilken ämnesrad som passar för ditt mailutskick kan det vara en bra idé att skriva ner det ämne som du vill kommunicera på ett blankt papper, bryta ned det i olika delar, för att därefter se vilka punkter som är viktigast för din text. Nästa steg är att välja ut de mest relevanta punkterna för ditt nyhetsbrev och sedan börja skriva ihop en text. När du sedan har din färdiga text framför dig blir det lättare att se helheten, och du kan enkelt välja ut den rubrik som avspeglar din information på bästa sätt.

Ett tips för att skapa en attraktiv ämnesrad är att ställa en fråga till dina mottagare. Genom att ställa en fråga tilltalar och aktiverar du läsaren, vilket skapar en nyfikenhet för vad nyhetsbrevet har att säga, och på så sätt kan du öka öppningsfrekvensen på dina nyhetsbrev. Ett annat tips är att använda ord som väcker en känsla av att mottagaren missar något om hen inte öppnar och läser ditt mailutskick - du skapar en så kallad FOMO!

 

2. Mailutskicket ska få mottagaren att känna sig tilltalad

Genom att skapa ett personifierat innehåll kan du säkerställa att du tilltalar din mottagare och att ditt mailutskick kommunicerar relevant information. Men vad innebär personifierat innehåll, och hur skapar man det? 

Personifierat innehåll är information som besvarar kundens intressen och behov, vilket exempelvis kan baseras på deras tidigare inköp eller yrke. Det finns en viktig regel inom kommunikation och marknadsföring - allt engagerande innehåll som du skapar ska vara 80% informationsnyttigt och 20% säljande. Så det gäller helt enkelt att förse kunden med matnyttig information som hen på något sätt kan få användning av i vardagen. Men om du har en lång kundlista med hundratals unika prenumeranter kan det vara nästintill omöjligt att skräddarsy varenda nyhetsbrev efter varje persons unika intressen och behov. Lösningen stavas segmentering, och baserar på att du delar in dina kunder i kategorier baserat på deras intressen, behov eller tidigare köp. När du är färdig med indelningen kan du enkelt skapa nyhetsbrev som talar direkt till de olika grupperna och kommunicerar rätt information till rätt person. 

Ett tips på hur du kan öka graden av personifiering i dina mailutskick är exempelvis att forma texten utifrån ett du-tilltal. Du-tilltalet ökar känslan av att mailutskicket är menat att tala endast till dig, och att du som kund därmed känner dig utvald. Ett annat bra trick att använda sig av om man vill skapa personifierat innehåll är att bjuda på lite extra information om kundens specifika intresse. Det kan exempelvis vara en rabattkod som kan användas på en populär produkt, en användbar informationsguide eller länkar till mer information om ämnet. 

Genom att förse dina prenumeranter med lite extra omsorg ökar du servicekänslan, vilket leder till nöjda och glada kunder!

 

3. Balansera innehåll och sälj i ditt mailutskick

Likt nämnt ovan är den gyllene regeln “80% matnyttig information och 20% sälj” viktig att ta hänsyn till när du skriver ditt nyhetsbrev. Visst ska ditt mailutskick generera ökad försäljning, men en detalj som är viktig att vara medveten om är att vi i dagens digitaliserade samhälle integreras med hundratals olika säljannonser varje dag. Detta leder till att du som sändare måste skapa en jämn balans mellan innehåll och sälj för att inte trötta ut dina mottagare. Ett tips är att linda in säljargumentet, och förvandla det till ett informationsgivande budskap.

Det handlar helt enkelt om att skriva om och plantera den produkt eller tjänst som du vill sälja som information. Exempel på hur du enklast kan förvandla ditt säljargument till givande information kan vara att:

-Få mottagaren att förstå varför din produkt eller tjänst är viktig för just hen.

-Sammanfatta de tre bästa egenskaperna med din produkt eller tjänst och sätta in dem i ett sammanhang som passar mottagarens behov. 

- Ge tips på vad mottagaren kan göra med din produkt eller tjänst. Det kan exempelvis vara en tutorial på hur produkten kan användas eller hur tjänsten kan underlätta kundens vardag. 

Det kan vara svårt att komma ifrån säljet helt och hållet, då informationen inte får riskera att vilseleda läsaren från att förstå vad det är som du egentligen vill kommunicera. Fundera därför på vilka tips eller sammanhang som kan ge dina produkter eller tjänster bäst effekt. När du hittar de rätta sammanhangen faller oftast budskapet på plats, och kommunikationen och säljet kan ske naturligt.

 

4. Låt bilder och länkar leda vägen i ditt mailutskick

Det sägs att de mailutskick som innehåller rätt mängd bilder och länkar genererar flest konverteringar, och det är kanske ganska uppenbart, men det är också svårt att veta exakt hur många länkar och bilder som ditt nyhetsbrev ska ha för att få rätt effekt. Svaret på den frågan är Less is more, vilket innebär att en till två bilder räcker för att lyfta ett budskap. Då bilder skapar en möjlighet för ett innehåll att bli mer levande, vilket även hjälper budskapet att få effekt, är det dock viktigt att tänka på vilka bilder man väljer att komplettera sin text med. Välj ut bilder som relaterar till det du vill kommunicera, och vars innehåll kan beskriva dina produkter eller tjänster visuellt. Bilderna kan även användas för att skapa en röd tråd genom nyhetsbrevet, och bör därmed ha samma typ av layout, design och färgskala för att skapa ett enhetligt intryck.

Genom att använda länkar hjälper du dina läsare att ta sig vidare till din hemsida på ett klick! Med tydliga och relevanta länkar ökar du användarvänligheten, och du kan lättare guida dina mottagare till att utföra en konvertering. Exempel på när du kan använda länkar i ditt nyhetsbrev är:

- Vid vidare läsning (för att kunna ta del av hela reportaget eller inlägget).

- När du kommunicerar ett erbjudande och vill att kunden ska komma direkt till din webbshop.

- När du hänvisar till andra företag eller webbsidor som är relevanta för sammanhanget.

När vi nu har gått igenom vad bilder och länkar kan göra för ditt nyhetsbrev återstår frågan: vilket är det gyllene antalet? Svaret på den frågan kan variera lite från brev till brev, då vissa mailutskick kan innehålla mer information och vissa mindre. Beroende på om du kommunicerar ett större antal erbjudanden på samma gång kan det vara bra att skapa ett mindre kollage för att varje bild inte ska ta allt för mycket plats. Om du kommunicerar ett specifikt erbjudande eller information kan det räcka med en till två bilder, så länge de skapar en helhet för ditt budskap.

När det kommer till antal länkar kan det vara bra att ha som regel att endast använda dem då du vill att dina läsare ska utföra någon slags handling. Länkarna ska leda kunden till att göra någon typ av konvertering, vilket exempelvis kan vara att läsa vidare om ämnet, fylla i ett formulär, ladda ner en pdf-fil eller köpa en produkt. Tänk på att placera dina länkar så strategiskt och logiskt som möjligt för att hjälpa kunden att ta rätt beslut.  

 

5. Bjud in till den hemliga klubben

Det bästa med att använda nyhetsbrev som marknadsföringsmetod är att du på ett enkelt sätt kan skapa en hög servicekänsla! Använd ditt nyhetsbrev som en inbjudan till en klubb där kunden kan få ta del av extra fina erbjudanden, förtur på rea eller notiser om intressanta nyheter. Med hjälp av nyhetsbrevet kan du få dina prenumeranter att känna sig unika och speciella, vilket genererar mervärde till både dig och dina kunder. 

Du kan enkelt bjuda in dina besökare till att börja prenumerera på dina mailutskick genom att använda ett sign up-formulär på din hemsida, informera och länka på dina sociala medier eller lägga till en inbjudan när en kund gjort ett köp. Berätta gärna om de fördelar som kunderna kommer att få ta del av om de börjar prenumerera, och framhäv att dessa fördelar endast kommer att kommuniceras via ditt nyhetsbrev.

 

Stort lycka till med din e-postmarknadsföring!

 

Vill du ha mer inspiration på hur du kan skriva vassa nyhetsbrev? Kolla gärna in vårt blogginlägg om hur du får dina nyhestbrev att väcka uppmärksamhet, eller kontakta oss så hjälper vi dig med din e-postmarknadsföring.

Inställningar för cookies
Vår webbsida använder cookies för att hemsidan och våra tjänster ska fungera som de ska. Cookies hjälper oss att förbättra användarvänligheten för dig som besökare, och därför är vissa cookies nödvändiga för att webbsidan ska vara fullt fungerande. Nedan kan du läsa mer om våra cookies och vilka som är valbara.
Inställningar för samtycke
Inställningar för samtycke
Nödvändiga cookies
Dessa cookies används då våra besökare använder en funktion på vår webbplats och är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera fullt ut. Dessa cookies kan därför inte stängas av. Cookies används exempelvis då du fyller i ett formulär eller skapar ett konto och lagrar ingen personlig identifierbar information.
Prestanda cookies
Denna typ av cookie hjälper oss att följa antal besök på vår webbsida och hur våra användare hittade till oss. Vi använder cookies till att mäta och analysera för att exempelvis kunna förbättra användarvänligheten på vår webbplats. Vi kan med hjälp av våra insamlade cookies analysera hur användaren navigerar på webbplatsen, och ta bort irrelevanta sidor och information för att skapa ett så användbart material för våra kunder som möjligt. Den information som vi sparar är exempelvis vilka produktsidor som du besöker.
Marknadsföring
Dessa cookies används för att kunna analysera hur vi kan marknadsföra våra produkter och tjänster. Insamlingen av cookies kan exempelvis hjälpa oss att anpassa annonser till våra besökare baserat på dess tidigare användning av våra tjänster.