Så kommunicerar du med hjälp av färger

Färger har alltid haft en stark inverkan på människan. Med målningar, foton och senare även grafiska detaljer har vi under århundraden kunnat kommunicera våra känslor och budskap med hjälp av olika kulörer. Färger har en stor betydelse för hur vi uppfattar ett meddelande, och kan i många fall även avgöra hur vi processar det. Inom marknadsföring och kommunikation spelar just färger en viktig roll, då du med hjälp av rätt kulör kan stärka ditt budskap och förmedla en önskad känsla. Det ger bevis på att den icke-verbala kommunikationen är minst lika viktig som den verbala, och att de tillsammans utgör en central roll i budskapsöverföringen.

 

För att sätta fingret lite mer exakt på vilken roll färger faktiskt har i en budskapsöverföring kan vi ta en reklamannons från ett resebolag som ett exempel. När vi integreras med tanken av att resa associerar nog de flesta av oss till känslor som lycka, avslappning, frihet, och förmodligen ser vi annonsen bestå av ljusa, starka och glada färger. Men om resebolaget istället har valt att använda mörka, dova och kalla färger är det högst sannolikt att de vill kommunicera en motsatt känsla, kanske något allvarligt? Det handlar helt enkelt om att låta rätt färg lyfta och förstärka budskapet för att det ska kunna generera önskad effekt.

Men behöver man vara ett proffs på färglära för att skapa bra och tilltalande nyhetsbrev? Nej, självklart inte. Nedan ger vi tre tips på hur du med hjälp av rätt färg kan ge ditt nyhetsbrev och dess innehåll önskad effekt!

 

Vad är det du vill säga med ditt nyhetsbrev?

Det viktigaste att tänka på när du ska välja färger till ditt nyhetsbrev är vad du vill kommunicera och vilken effekt du vill att ditt budskap ska generera. Om ditt nyhetsbrev ska informera dina mottagare om nyinkomna produkter kan det vara en bra idé att använda ljusa och glada färger för att öka känslan av positivitet. När ditt nyhetsbrev förmedlar positivitet ökar du chansen att känslan smittar av sig på dina mottagare, vilket kan leda till att de genomför ett besök på din webbplats eller kanske till och med ett köp!

Försök att plocka ut det grundliga budskapet som ditt nyhetsbrev ska förmedla och låt de rätta färgerna förmedla och förstärka budskapet.

Hur vill du att ditt nyhetsbrev ska påverka dina mottagare?

Beroende på vad ditt företag eller organisation står för kan man behöva kommunicera olika typer av budskap och information i ett nyhetsbrev. En organisation som syftar till att stärka mänskliga rättigheter kan tidvis behöva kommunicera tyngre, mer negativ fakta. Ibland kan den aktuella informationen i nyhetsbrevet behöva lättas upp för att inte bli allt för tung, men vid specifika tillfällen kan budskapet behöva förstärkas med vissa känslor för att få mottagaren att förstå hur allvarlig situationen faktiskt är. Som sändare får man då helt enkelt fråga sig; Hur vill jag att mina mottagare ska reagera på det jag har att säga?

Här spelar just färg och dess förmåga att kommunicera en viktig roll för hur budskapet formas och vilken effekt det får. För att göra det hela lite enklare ger vi fyra exempel på vad några av de vanligaste färgerna står för, och hur du kan använda dem i ditt nyhetsbrev för att kommunicera rätt känsla.

- Rött: Är en intensiv färg som kan kommunicera både positiva och negativa känslor. Färgen stimulerar puls, och används oftast då man vill förmedla att något är brådskande.

- Grönt: Står för harmoni, och kan användas då man vill kommunicera lugn, hälsa och natur. Ta en titt på företag och varumärken som arbetar med ekologiska varor och tjänster, nästintill alla logotyper är gröna.

- Gult: Optimismens färg! Gult används oftast då man vill kommunicera framtidstro, hopp och livfullhet. Här spelar dock nyansen en avgörande roll, då den mörkgula nyansen kan associeras till aggressivitet och fara och den ljusa till lycka och framtidstro.

- Blått: Kommunicerar säkerhet och produktivitet. Färgen används flitigt inom tech-branschen där den skapar associationer till intelligens och tillit. Kulören fungerar dock inte lika bra i matsammanhang, då den faktiskt har en förmåga att dämpa aptiten.


Hur får jag då färg, text och layout att samstämma i mitt nyhetsbrev?

När du valt ut de färger och färgskalor som lyfter din text är det dags att skapa en sammanhängande layout. En viktig del i den här processen är att se till helheten, och att färgerna på något sätt avspeglar företagets eller organisationens identitet. För att inte göra det alltför svårt för dina mottagare att känna igen er verksamhet kan det vara bra att arbeta med de färgnyanser som finns i er grafiska profil. Vill du ge budskapet en ännu starkare effekt med hjälp av andra färger som inte finns i er logga eller profil kan du istället arbeta med att skapa ett tema, och färga boxar eller sektioner i ditt nyhetsbrev. Det underlättar både igenkänningen och lyfter det specifika budskapet.

Vad som är viktigt att tänka på är att inte kommunicera allt för många budskap i ett och samma nyhetsbrev. Det kan leda till att mottagaren känner sig förvirrad och överöst med osammanhängande information. Välj istället ut ett specifikt budskap för varje nyhetsbrev, och forma sedan layouten efter budskapet.

 

Vill du ha tips på hur du ökar läsbarheten i dina nyhetsbrev? Läs vårt blogginlägg här

Inställningar för cookies
Vår webbsida använder cookies för att hemsidan och våra tjänster ska fungera som de ska. Cookies hjälper oss att förbättra användarvänligheten för dig som besökare, och därför är vissa cookies nödvändiga för att webbsidan ska vara fullt fungerande. Nedan kan du läsa mer om våra cookies och vilka som är valbara.
Inställningar för samtycke
Inställningar för samtycke
Nödvändiga cookies
Dessa cookies används då våra besökare använder en funktion på vår webbplats och är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera fullt ut. Dessa cookies kan därför inte stängas av. Cookies används exempelvis då du fyller i ett formulär eller skapar ett konto och lagrar ingen personlig identifierbar information.
Prestanda cookies
Denna typ av cookie hjälper oss att följa antal besök på vår webbsida och hur våra användare hittade till oss. Vi använder cookies till att mäta och analysera för att exempelvis kunna förbättra användarvänligheten på vår webbplats. Vi kan med hjälp av våra insamlade cookies analysera hur användaren navigerar på webbplatsen, och ta bort irrelevanta sidor och information för att skapa ett så användbart material för våra kunder som möjligt. Den information som vi sparar är exempelvis vilka produktsidor som du besöker.
Marknadsföring
Dessa cookies används för att kunna analysera hur vi kan marknadsföra våra produkter och tjänster. Insamlingen av cookies kan exempelvis hjälpa oss att anpassa annonser till våra besökare baserat på dess tidigare användning av våra tjänster.