Skicka nyhetsbrev - Den ultimata guiden 


Skriva nyhetsbrev - den ultimata guiden

Att skicka nyhetsbrev kan ibland kännas något bakåtsträvande och omodernt, men sanningen motvisar dock denna  tro på nyhetsbrevets omodernitet. Årliga studier påvisar att skicka nyhetsbrev möjliggör både en hög return on investment och ett ökat mottagarengagemang. På grund av dess unika möjlighet att skapa personanpassade meddelanden som riktar sig mot en specifik målgrupp kan insatserna skräddarsys efter varje kunds specifika intressen och behov. Och om vi tänker efter så är just e-post en kommunikationskanal som de flesta av oss, gamla som unga, använder dagligen - så varför inte inkludera denna marknadsföringsmetod i er marknadsstrategi?

Att starta upp ett konto och importera adresser är ett enkelt steg i startprocessen, men hur designar man sina utskick och vad ska man skriva när man skickar nyhetsbrev? Vi har samlat våra bästa tips på hur du kan optimera dina nyhetsbrev och lyckas med din e-postmarknadsföring!

Grundarbetet börjar med prenumerantlistorna

För att kunna nyttja nyhetsbreven så mycket som möjligt gäller det att skicka rätt innehåll till rätt mottagare. Dagens marknadsföringsmetoder har möjliggjort ett helt nytt  reklamklimat där konsumenten och mottagaren kan nås genom alla möjliga kanaler. Därmed har även mottagarens preferenser av vad de anser vara viktigt, intressant och relevant förändrats. Så för att fånga mottagarens intresse är det viktigt att forma de olika prenumerantlistorna utifrån varje mottagares intressen och behov, för att därefter skicka nyhetsbrev som är så relevanta som möjligt. 

Det kan kännas nästintill omöjligt att veta exakt vad som tilltalar varje unik mottagare - och ska vi vara helt ärliga så kan vi understryka att så är det. Men det finns ett litet knep, genom att analysera befintligt försäljningsunderlag och trafikgenerering under specifika tidsperioder samt följa upp dina kampanjer och kommunikationsinsatser på sociala medier, webbsidan mm. kan du få ett hum om vad dina kunder anser vara av intresse. Ett annat, mer anpassat sätt att ta reda på vad dina nya prenumeranter intresserar sig av är att implementera ett prenumerantformulär på webbsidan där prenumeranten får klicka i den eller de kategorier som intresserar hen mest. På så sätt kan du skapa listor baserat på de angivna kategorierna och skicka nyhetsbrev som är nästintill 100% relevanta till varje unik prenumerantgrupp.

Då nyhetsbrev är en marknadsföringsmetod som anpassar sig till GDPR och marknadsföringslagen finns det alltid en avregistreringslänk där prenumeranten kan avsluta prenumerationen närsomhelst. Avregistreringslänken gör att du som sändare kan känna dig trygg med att de mottagare som fortsätter att prenumerera på dina mailutskick uppskattar när du skickar nyhetsbrev. 

 

Tips

1. Börja med att analysera befintlig statistik från kampanjer och kommunikationsinsatser.

2. Möjliggör för nya prenumeranter att välja vilken eller vilka kategorier som intresserar dem mest.

3. Skapa mottagarlistor som baseras på de olika kategorierna.

4. Importera prenumeranterna till de unika listorna.

 

 

Skicka nyhetsbrev vars ämnesrad väcker ett intresse

Ämnesraden är en av de viktigaste delarna i ditt nyhetsbrev - det är helt enkelt den som avgör ifall mottagaren öppnar nyhetsbrevet eller inte. Här står du inför en mening som ska presentera det mest värdefulla med ditt nyhetsbrev samtidigt som det ska framföras på ett spännande, intressant och relevant sätt. Vi vet, det låter som en omöjlig nöt att knäcka men vi vet även hur du kan gå tillväga för att hitta dina unika säljargument.

Det enklaste är att skriva ämnesraden precis innan du är redo att skicka nyhetsbrevet, för när du har samtligt innehåll framför dig är det lättare att plocka ut det som lyfter ditt nyhetsbrev allra mest. Det är även en bra idé att forma ämnesraden utifrån en fråga - på så sätt engagerar du mottagaren och bjuder in den till ett samtal. Du kan även fundera på vilka nyhetsbrev eller vilken typ av marknadsföring som får dig att agera - är det frågeställningar, kommunikation av rabatter eller är det informativa rubriker? Skriv ner olika ämnesrader som lyfter det viktigaste i ditt nyhetsbrev och välj därefter ut den rubrik som du anser vara mest relevant.

För att få inspiration kan du tänka på hur journalister brukar forma sina rubriker för att väcka läsarns intresse. Det viktiga är dock att se till relevans och innehåll - avspeglar din ämnesrad ditt innehåll korrekt? Vårt bästa tips är att följa regeln: håller ämnesraden det nyhetsbrevets innehåll lovar?

 

Tips 

1. Skapa ditt innehåll.

2. Lyft värdet av att läsa ditt nyhetsbrev.

3. Ställ gärna en fråga som öppnar upp för dialog.

4. Dubbelkolla att din ämnesrad håller det som ditt nyhetsbrev lovar.

 

 

Skicka nyhetsbrev som kommunicerar ett värde

För att få dina kunder, medlemmar eller andra intressenter att vilja fortsätta prenumerera på ditt mailutskick är det viktigt att du kommunicerar ett värde när du skickar nyhetsbrev. Det vill säga att ditt utskick innehåller relevant och givande information som din målgrupp på något sätt kan dra nytta av. Var därför noga med att läsa igenom dina nyhetsbrev innan du skickar iväg dem för att säkerställa att du faktiskt förmedlar relevant information. 

Men vad är då egentligen ett värde? Jo, det kan vara alltifrån en rabattkod till en givande guide som förklarar hur du får dina blommor att överleva det kalla vinterhalvåret. Värdet beror helt enkelt på vad för sorts verksamhet du bedriver, samt vad din målgrupp önskar ta del av. 

 

Tips

1. Analysera dina olika mottagarlistor - vilka är deras främsta intressen och behov, och hur kan dina produkter, tjänster eller information hjälpa dem?

2. Försök att se hur ditt värde kan skapa en bättre relation till dina mottagare. Driver du en kommuniktionsbyrå där dina prenumeranter vill veta mer om hur de kan optimera sina kommunikationskanaler? Ge dem fem tips på hur de kan gå tillväga. Kommunicera att du vill hjälpa dem.

3. Försök att förhålla dig till reglen 10% sälj och 90% matnyttigtinnehåll. Då ökar du chansen att ditt nyhetsbrev kommunicerar ett mervärde.

 

 

Framhäv dina CTA:s

CTA är en förkortning av call to action och innebär att du uppmanar dina mottagare till att utföra en specifik handling. Det kan exempelvis vara att göra ett köp, ta del av vidare information på hemsidan eller att anmäla sig till ett event. Genom att framhäva och förtydliga dina CTA:s underlättar du för dina mottagare att bli handlingskraftiga och de kan snabbt och enkelt ta del av den information som intresserar dem mest. Använd knappar, länkar eller upplysande underrubriker när du ska skicka nyhetsbrev för att enkelt guida läsaren till att ta rätt beslut. 

 

Tips

1. Försök att använda samma färg och utformning på dina CTA:s för att förtydliga att läsaren kan ta sig vidare till vidare informaiton.

2. Använd inte alltför många CTA:s när du ska skicka nyhetsbrev utan använd dem till att guida läsaren.

3. Håll dina CTA:s korta - använd ord och meningar så som "Läs mer", "Boka nu" eller "Anmäl dig här".

 

 

Var konsekvent i designen av dina nyhetsbrev

Att hitta rätt design till sina nyhetsbrev kan vara minst lika viktigt som att hitta rätt innehåll. Designen och formgivningen ska attrahera mottagaren och framhäva budskapet på rätt sätt. Försök därför att vara konsekvent med designen när du ska skicka nyhetsbrev och välj ut färger och bilder som passar till det ämne som du kommunicerar. Genom att använda färdiga mallar kan du enkelt byta ut bilder och text för att underlätta designarbetet. 

Det viktigaste är att designen i ditt nyhetsbrev möjliggör en förstärkt förståelse för vad du vill kommunicera. Gör det enkelt för mottagaren att förstå vad hen ska göra med informationen i ditt nyhetsbrev. Ställ dig frågan: gör min design det enkelt för läsaren att förstå vad jag ämnar kommunicera med mitt nyhetsbrev?

 

Tips

1. Gör ditt nyhetsbrev lättnavigerat - framhäv rätt budskap.

2. Använd färger och bilder som lyfter informationen.

3. Kommunicera efter olika teman exempelvis jul, sommar eller rea.

Läs mer om hur du kan framhäva dina budskap här: Så kommunicerar du med hjälp av färger

 

 

Skicka nyhetsbrev när du har någonting värdefullt att säga 

För att inte riskera att spama och tappa sina prenumeranter är det viktigt att endast skicka nyhetsbrev när du faktiskt har någonting att säga. Här återkommer vi till vikten av att kommunicera ett värde. Skicka aldrig nyhetsbrev bara för att, utan försök att alltid ha en tydlig anledning till varför du vill kommunicera med dina kunder och intressenter. Att säga exakt hur ofta du ska skicka nyhetsbrev är dock svårt då vissa verksamheter behöver förmedla information löpande och vissa endast någon enstaka gång i månaden. 

Det handlar helt enkelt om vad för typ av verksamhet du bedriver och vilken relation du har till dina olika målgrupper. Vårt bästa tips är att göra en så kallad "content plan" där du strategiskt benar ut vad du vill förmedla under årets gång. En content plan möjliggör en tydlig överblick av vad du vill förmedla och hur ofta du kan göra det. Märker du att du har tänkt att skicka nyhetsbrev om realisering tre gånger under en månad kan det vara en god idé att fördela ut realisationen på tre månader för att inte förvirra mottagaren.

Läs mer om hur du kan skapa en strategisk plan för dina nyhetsbrev här: Så skapar du en bra strategi för din e-postmarknadsföring

 

Tips

1. Skapa en tydlig content plan och placera ut dina budskap jämt över året.

2. Skicka nyhetsbrev när du har något givande att förmedla.

3. Börja med att skicka ett nyhetsbrev i månaden och öka antalet så småningom.

 

 

Vill du veta mer om nyhetsbrev? Kontakta oss idag så berättar vi mer!

Inställningar för cookies
Vår webbsida använder cookies för att hemsidan och våra tjänster ska fungera som de ska. Cookies hjälper oss att förbättra användarvänligheten för dig som besökare, och därför är vissa cookies nödvändiga för att webbsidan ska vara fullt fungerande. Nedan kan du läsa mer om våra cookies och vilka som är valbara.
Inställningar för samtycke
Inställningar för samtycke
Nödvändiga cookies
Dessa cookies används då våra besökare använder en funktion på vår webbplats och är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera fullt ut. Dessa cookies kan därför inte stängas av. Cookies används exempelvis då du fyller i ett formulär eller skapar ett konto och lagrar ingen personlig identifierbar information.
Prestanda cookies
Denna typ av cookie hjälper oss att följa antal besök på vår webbsida och hur våra användare hittade till oss. Vi använder cookies till att mäta och analysera för att exempelvis kunna förbättra användarvänligheten på vår webbplats. Vi kan med hjälp av våra insamlade cookies analysera hur användaren navigerar på webbplatsen, och ta bort irrelevanta sidor och information för att skapa ett så användbart material för våra kunder som möjligt. Den information som vi sparar är exempelvis vilka produktsidor som du besöker.
Marknadsföring
Dessa cookies används för att kunna analysera hur vi kan marknadsföra våra produkter och tjänster. Insamlingen av cookies kan exempelvis hjälpa oss att anpassa annonser till våra besökare baserat på dess tidigare användning av våra tjänster.