Ge ditt mailutskick en säljande ämnesrad
Ämnesraden är det första dina mottagare möter, därför måste den vara såpass intressant att dina kunder väljer att öppna ditt mailutskick. Det finns många tips på hur du enkelt kan sammanfatta en tydlig, engagerande och intressant ämnesrad. Vi har samlat tre av våra bästa här!
1
Inled ditt mailutskick med att ställa en fråga
Att ställa en fråga i ämnesraden får läsarna att tänka på sina egna erfarenheter, detta fångar deras uppmärksamhet, väcker deras nyfikenhet och får dem att vilja läsa mer.
Se nedan exempel så förstår du vad vi menar:
- Trött på onödiga utgifter? Vi ger dig tre effektiva spartips!
- Svårt att hitta energi på morgonen? PT-Anna ger dig fem morgonpigga tips!
- Visste du att..?
2
Använd ditt mailutskick till att dela med dig av din kunskap
Väck nyfikenheten genom att låta dina prenumeranter uppleva att du har något som har att berätta. När du antyder att du har något nytt och användbart att dela med dig av ökar chanserna att ditt mailutskick blir läst. Att dela med sig av nyheter och kunskap är ett bra sätt att bygga förtroende hos sina prenumeranter. Denna typ av ämnesrad tvingar dig även att beskriva nyhetsbrevets innehåll på ett väldigt konkret och engagerande sätt. Försök även att använda dig av siffror, detta ökar chansen att du når igenom.
Exempel på effektiva ämnesrader:
- Spara upp till 30% av er telefonikostnad
- Så här får ni högre kostnadseffektivitet i era projekt
- 5 enkla steg – så fixar du sommarfesten
- Spara 50% nästa gång du tvättar bilen hos oss!
- Höstens färger finns nu i våra hyllor!
Se till att kunderna får ett mervärde genom att öppna och läsa ert nyhetsbrev. Arbeta med att lyfta fram det allra viktigaste med era tjänster och produkter. På så sätt blir din ämnesrad mer specifik och ditt innehåll mer strukturerat. Dina prenumeranter vet exakt vad de får om de öppnar ditt mailutskick.
3
Skapa FOMO – Fear of missing out
När vi blir rädda för att gå misste om ett unikt tillfälle blir vi mer benägna att agera snabbt. Genom att skicka ut olika erbjudanden som endast gäller under en begränsad tid kan du uppmuntra dina prenumeranter att öppna ditt mailutskick och slå till innan det är försent.
Tre exempel på bra ämnesrader:
- Sista chansen innan vi höjer priserna!
- 2 för 1 på hela sortimentet t.o.m 8/9
- Fri frakt veckan ut!