Skapa nyhetsbrev som engagerar
Nyhetsbrev möjliggör en snabb, enkel och prisvärd kommunikationskanal där du kan skräddarsy och kundanpassa din marknadsföring efter varje mottagare. Med hjälp av ett väl utformat innehåll kan du enkelt skapa nyhetsbrev som upplyser, inspirerar och ger ett mervärde till dina kunder. Här följer 5 tips på hur du kan skapa nyhetsbrev som engagerar!
Skapa nyhetsbrev som bjuder på tips
Fånga kundernas intresse genom att skapa nyhetsbrev som berättar hur dina produkter eller tjänster kan användas för att lösa problem som sparar resurser som tid och pengar. Kanske har ni en idé kring ett användningsområde som kunden inte tänkt på tidigare? Alla älskar att bli inspirerade och läsa om hur man kan "tänka utanför boxen". Genom att skapa nyhetsbrev med inspirerande och matnyttiga råd bygger ni upp ett förtroende, och får snart fler förfrågningar kring hur era produkter kan bemöta kundens behov på bästa sätt. Tänk på att hålla dig kortfattad när du skickar nyhetsbrev för att skapa ett behov av att ta sig vidare till din webbsida. Du ska väcka en nyfikenhet som får kunderna att kontakta er för mer information, därefter kan ni berätta mer om hur era produkter eller tjänster kan hjälpa era kunder.
Använd call-to-actions när du ska skapa nyhetsbrev
Se till att få in vanan att alltid lägga in call to action-knappar när du skapar dina nyhetsbrev. Det kan handla om en länk till en produkt på din hemsida, ett inlägg i din blogg eller en PDF med värdefull information som du delar ut på din webbplats. På så sätt uppmanas dina läsare att klicka sig vidare och läsa mer om det du erbjuder, och underlättar även navigeringen för dina kunder. Försök att vara övertydlig med att läsaren måste klicka sig vidare för att läsa mer. Lägg in en länk eller en snygg knapp med texten ”Klicka här för att läsa mer".
Satsta på en snygg design
Håll din design stilren och luftig, utan en massa överflödig information och för många bilder som kan riskera att skapa ett rörigt intryck. Nyhetsbrevet ska vara en aptitretare som leder in kunden på er hemsida för vidare fördjupning och kontakt. Var även noga med att använda en textstorlek som gör nyhetsbrevet lättläst. Välj dina bilder med omsorg, men använd inte för många. Bilderna hjälper till med att utforma en attraktiv design samtidigt som de hjälper budskapet att generera en effekt.
Välj ut en ansvarig för att skapa nyhetsbreven
Se till att dedikera en medarbetare ansvaret att skapa nyhetsbreven. De bästa utskicken är de som blir av så lägg en plan för vem som ska göra dem, hur ofta de ska gå ut och vilka områden nyhetsbreven ska beröra. Se även till att följa upp era utskick och analysera hur många som öppnade nyhetsbrevet, klickade på befitnliga länkar, och hur många som tog sig vidare till er hemsida osv. Genom att exempelvis dela ut unika rabattkoder via ert nyhetsbrev kan ni även få bättre koll på vilka affärer som genererats.
Skicka endast nyhetsbrev när du har något att säga
Att skicka nyhetsbrev regelbundet är positivt, men tänk på att om du skickar allt för ofta kommer det förmodligen resultera i irriterade mottagre och ett oönskat antal avprenumerationer. Hur ofta du bör skicka nyhestbrev är lite beroende på målgrupp och vilken typ av information du skickar ut. Diskutera med dina kollegor och känn er fram, kanske räcker det med ett utskick i varannan vecka eller en gång i månaden?
Vill du veta mer om vår tjänst? Kontakta oss så berättar vi gärna mer!