Skapa nyhetsbrev som konverterar
Nyhetsbrev är en av dagens främsta marknadsföringskanaler, och under årtionden har e-postkommunikationen varit central i samtliga verksamheters marknadsföringsstrategier. Många frågar sig varför en sådan gammalmodig kanal som e-post fortfarande kan vara såpass aktuell i ett digitalt samhälle där diverse sociala medier manövrerar marknaden. Svaret på den frågan är att nyhetsbrev möjliggör en mottagaranpassad kanal där varje utskick kan formas efter en specifik målgrupps unika behov. Och med hjälp av att skapa nyhetsbrev kan du även sänka verksamhetens kostnader i och med att det inte kräver någon annonseringsavgift. Med andra ord är det en enkel, prisvärd och mottagarvänlig kommunikationskanal som möjliggör ökade konverteringar, engagemang och försäljningsmöjligheter. Men hur och varför? Det berättar vi mer om nedan.
Skapa nyhetsbrev och bjud in till en mer genuin kundrelation
Ska vi vara helt ärliga så är vi nog många som tidvis kan uppleva en påtaglig reklamtrötthet. Vi matas dagligen med olika typer av annonsering genom samtliga kanaler, och den digitala tillgängligheten kommer allt närmre. Just därför är det viktigt att mottagaranpassa de marknadsinsatser som kommuniceras för att förtjäna en plats i mottagarens flöde. Att skapa relevant och intressant innehåll är A och O för att mottagaren ska vilja ta del av det innehåll som du förmedlar. Genom att skapa nyhetsbrev som anpassas efter varje prenumerantgrupps intressen och behov kan du enkelt öka den önskade mottagaranpassningen och generera en mer genuin relation till din målgrupp.
Börja med att dela upp dina prenumeranter i olika mottagarlistor för att kunna skapa så riktade och relevanta nyhetsbrev som möjligt. Döp listorna efter mottagarnas gemensamma intresse och optimera dina nyhetsbrev efter deras unika behov. Tänk på att inte skicka nyhetsbrev alltför ofta då det kan riskerar att trötta ut mottagaren. Försök istället att hålla dig till regeln att endast skapa nyhetsbrev när du har någonting värdefullt att förmedla.
Skapa nyhetsbrev som sticker ut ur mängden
För att fånga mottagarens intresse är det viktigt att skapa nyhetsbrev vars ämnesrad sticker ut. Den bästa ämnesraden sammanfattar det viktigaste i ditt nyhetsbrev på ett intressant men samtidigt kort och koncist sätt. En enkel men viktig regel är att ämnesraden ska avspegla innehållet i nyehstbrevet korrekt. Det vill säga att ämnesraden måste avspegla det utskickets innehåll utlovar.
För att väcka lite extra intresse kan det vara en bra idé att forma ämnesraden utifrån en frågeställning. När du ställer en indirekt fråga till dina mottagare bjuder du in till ett samtal, och prenumeranten känner sig tillltalad. Det viktiga är att ditt nyhetsbrev syns i mottagarens inkorg och inte försvinner bland mängden.
Tips
1. Skriv ner ett antal olika ämnesrader och välj ut den som avspeglar ditt nyhetsbrev bäst.
2. Skriv ämnesraden efter att du sammanfattat ditt nyhetsbrev - det möjliggör en sann avspegling.
3. Forma ämnesraden utifrån en frågeställning.
Skapa nyhetsbrev som kommunicerar ett mervärde
Värdet ska vara det centrala när du skapar ditt nyhetsbrev. Utforma ditt mailutskick utifrån frågan "vad får mina mottagare ut av att ta del av mitt nyhetsbrev?". Värdet kan bestå av en kampanjkod, en vägledande guide eller ett informativt meddelande. För att meddelandet i ditt nyhetsbrev ska kunna utgöra önskad effekt måste det bestå av ett tydligt värde, annars kommer mottagaren inte att ta till sig av budskapet. Låt oss säga att du driver en webbshop med fokus på heminredning och har tagit fram en helg-kampanj med 25% på hela sortimentet. För att intressera hela målgruppen och tillskriva dem ett mervärde kan du fokusera på de olika produktgrupperna och skapa nyhetsbrev som ger ett värde till de som intresserar sig för textilier och ett för de som intresserar sig för lampor. Du skapar nyhestbrev utefter det som dina olika mottagares intressen och behov, helt enkelt.
Tips
1. Skapa olika versioner av nyhetsbrevet för anpassa efter varje mottagargrupp.
2. Gör budskapet enkelt att ta till sig.
3. Ha mottagarens intresse och behov i fokus.
Så får du dina mottagare att konvertera
Själva idén med att skapa och skicka nyhetsbrev är att på något sätt få mottagaren att konvertera. Att konvertera innebär att mottagaren aktivt klickar på en länk eller går direkt in på din webbsida. Det kan även vara att få mottagaren att fylla i ett formulär eller att genomföra ett köp. Du vill med andra ord att mottagaren ska genomföra en önskad åtgärd.
Genom att använda tydliga CTA:s, även kallat Call to actions, kan du guida mottagaren till att ta det beslut som du önskar. Ett tips är att alltid lägga till en tydlig knapp eller länk så fort du kommunicerar angående en vara, tjänst eller artikel. Knappen kan exempelvis bestå av texten "Köp här", "Läs artikeln" eller "Läs mer".
Utgå från en tilltalande design när du skapar nyhetsbrev
Designen på dina nyhetsbrev har en stor inverkan på hur mottagaren kommer att uppfatta budskapet. Med hjälp av en genomtänkt layout som framhäver text- och bildmaterialet på rätt sätt kan du skapa nyhetsbrev som både uppskattas och som ökar chansen av att dina mottagare kommer att fortsätta prenumerera på dem. Det är även en god idé att använda sig av en basmall för att förstärka igenkänning, men även för att tidseffektivisera skapandet av dina mailutskick.
Tips
1. Använd en mall för att skapa igenkänning.
2. Forma designen utefter det budskap som du vill kommunicera. Julklappar - använd röda färger, Sommarrea - använd ljusa färger osv.
3. Var konsekvent, satsa hellre på en stilren design än att blanda för många olika kulörer.
Vill du veta mer om hur du kan skapa nyhetsbrev som konverterar? Eller vill du kanske veta mer om våra tjänster?