Skapa säljande nyhetsbrev med vårt digitala verktyg
Är du nyfiken på hur vårt digitala verktyg ser ut? Här kan du få en inblick i hur programmet är utformat, samt ett och annat tips på hur du kan skapa och designa dina nyhetsbrev!
Importera dina prenumeranter
Börja med att importera dina prenumeranters e-postadresser till ditt konto. För att underlätta överföringen av adresser kan du använda vår importmall. Samla alla dina adresser i ett Excel-ark, ladda upp arket till importfilen och ladda sedan upp filen under fliken "Prenumeranter". Du kan även importera dina mailadresser manuellt.
För att få ut så mycket som möjligt av dina nyhetsbrev kan du skapa olika listor och sortera dina kunder efter intresse och köp. På så sätt kan du skräddarsy dina mailutskick och vara säker på att rätt information hamnar i rätt inkorg!
Skapa dina nyhetsbrev
I vårt digitala verktyg kan du enkelt redigera dina nyhetsbrev för att skapa en unik och tilltalande design som går hand i hand med er företagsidentitet. Börja med att ställa in typsnitt, storlek på brödtext och de färger som du vill arbeta med. Dessa inställningar hittar du under fliken "Färger och typsnitt". Kom ihåg att alltid klicka på knappen "Uppdatera" varje gång du ändrar någon inställning för att dina redigeringar ska sparas.
När du är färdig med inställningarna är det dags att börja arbeta med din layout. Till vänster i menyn ser du olika kolumner med ett antal olika bilder och textrader. Klicka på den kolumn som du vill börja arbeta med och dra den sedan till ditt nyhetsbrev. Ett tips är att börja med en bildkolumn högst upp och importera företagets logga, det ger ditt nyhetsbrev ett snyggt intryck och möjliggör en förstärkt igenkänning.
Länka till relevanta landningssidor
Med hjälp av länkar kan du enklelt guida dina läsare vidare till de landingssidor som du vill att de ska besöka. Länk-ikonen hittar du i menyn högst upp till höger under "Layout"-fliken. Här kan du skriva in den aktuella landningssidans URL samt den text som du vill att länken ska visa. Du kan även länka dina bilder och logor så att de blir klickbara. Det möjliggör för dina läsare att enkelt ta sig direkt till din hemsida eller till dina sociala medieplattformar.
Skicka ditt nyhetsbrev
När du är nöjd med din redigering är det dags att skicka ett testutskick till din personliga e-postadress för att säkerställa att nyhetsbrevet ser bra ut i både mobil- och webbvy.
Gå in på "Inställningar" som du ser högst upp till vänster, nedanför "Prenumeranter". Skriv in din ämnesrad och den avsändaradress som du vill att nyhetsbrevet ska skickas ifrån. Vill du att dina mottagare ska kunna svara på utskicket kan du skriva in ditt företags info-adress, annars kan du skriva noreply@xxx.xxx. När du är klar är det bara att klicka på "Uppdatera" och sedan gå vidare till "Skicka". Under "Skicka"-fliken kan du förhandsgranska ditt nyhetsbrev, göra ett testutskick och sedan välja om du vill skicka ditt nyhetsbrev direkt alternativt schemalägga det.
Se hur ditt nyhetsbrev har presterat
Klicka på statistik-ikonen längst till höger för att se hur ditt nyhetsbrev har presterat. Här kan du se hur många som har mottagit och öppnat ditt nyhetsbrev, samt hur många som har klickat på befintliga länkar. Du kan även se om någon av dina prenumeranter har valt att avsluta prenumerationen.
Statistiken är perfekt för att lära känna dina mottagare lite bättre . Samla in och analysera hur dina olika nyhetsbrev har presterat för att utveckla och skräddarsy dina framtida utskick!