Nyhetsbrev och juridiska riktlinjer
I samband med GDPR-lagen finns det vissa riktlinjer att ta hänsyn till gällande e-postmarknadsföring. Nedan hittar du svar på viktig information som kan vara användbar när du planerar dina nyhetsbrevsutskick.
1. Kan jag använda gamla mailadresser som kunder har registrerat tidigare?
Ja, du kan använda alla de mailadresser som dina kunder har använt för att registrera sig när de exempelvis handlat en vara från ditt företag. Det viktiga är att mottagaren har möjlighet att avregistrera sig från dina nyhetsbrev om hen inte vill ha någon information skickad till sig.
Med vårt program finns det alltid en möjlighet för mottagaren att avregistrera sig, vilket gör att de som genomfört en avregistrering aldrig kommer att få fler utskick om de inte aktivt väljer att börja prenumerera igen. Du får dock aldrig skicka ett nyhetsbrev till en mottagare som har motsatt sig att hens personliga uppgifter får användas i marknadsföringssyfte.
2. Vilka mottagare får jag skicka till som inte varit kund hos mig tidigare?
Du får aldrig skicka nyhetsbrev till en privatperson som inte varit kund hos dig tidigare. Du får dock skicka nyhetsbrev till aktiebolag och juridiska personer utan dess samtycke, så länge innehållet är relevant i förhållande till mottagarens yrkesroll. Det innebär att du måste skicka nyhetsbrevet till mottagarens yrkesrelaterade mailadress, samt tydligt framhäva vem du är, vilket bolag du marknadsför samt vilken tjänst eller produkt marknadsföringen gäller.
3. Vad får mina nyhetsbrev innehålla?
Du får skicka innehåll som avspeglar det arbete som ditt företag eller organisation utför. Du får enligt lag dock aldrig skicka innehåll som riskerar att uppfattas som diskriminerande eller vilseledande. Du får heller aldrig skicka riktad reklam till minderåriga.
Har du fler frågor angående nyhetsbrev och juridiska riktlinjer? Kontakta oss för vidare rådgivning från vår GDPR-specialiserade jurist.