Nyhetsbrev och juridiska riktlinjer

I samband med GDPR-lagen finns det vissa riktlinjer att ta hänsyn till gällande e-postmarknadsföring. Nedan hittar du svar på viktig information som kan vara användbar när du planerar dina nyhetsbrevsutskick. 

1. Kan jag använda gamla mailadresser som kunder har registrerat tidigare?

Ja, du kan använda alla de mailadresser som dina kunder har använt för att registrera sig när de exempelvis handlat en vara från ditt företag. Det viktiga är att mottagaren har möjlighet att avregistrera sig från dina nyhetsbrev om hen inte vill ha någon information skickad till sig. 

Med vårt program finns det alltid en möjlighet för mottagaren att avregistrera sig, vilket gör att de som genomfört en avregistrering aldrig kommer att få fler utskick om de inte aktivt väljer att börja prenumerera igen. Du får dock aldrig skicka ett nyhetsbrev till en mottagare som har motsatt sig att hens personliga uppgifter får användas i marknadsföringssyfte.

 

2. Vilka mottagare får jag skicka till som inte varit kund hos mig tidigare?

Du får aldrig skicka nyhetsbrev till en privatperson som inte varit kund hos dig tidigare. Du får dock skicka nyhetsbrev till aktiebolag och juridiska personer utan dess samtycke, så länge innehållet är relevant i förhållande till mottagarens yrkesroll. Det innebär att du måste skicka nyhetsbrevet till mottagarens yrkesrelaterade mailadress, samt tydligt framhäva vem du är, vilket bolag du marknadsför samt vilken tjänst eller produkt marknadsföringen gäller. 

3. Vad får mina nyhetsbrev innehålla?

Du får skicka innehåll som avspeglar det arbete som ditt företag eller organisation utför. Du får enligt lag dock aldrig skicka innehåll som riskerar att uppfattas som diskriminerande eller vilseledande. Du får heller aldrig skicka riktad reklam till minderåriga.

Har du fler frågor angående nyhetsbrev och juridiska riktlinjer? Kontakta oss för vidare rådgivning från vår GDPR-specialiserade jurist. 

Inställningar för cookies
Vår webbsida använder cookies för att hemsidan och våra tjänster ska fungera som de ska. Cookies hjälper oss att förbättra användarvänligheten för dig som besökare, och därför är vissa cookies nödvändiga för att webbsidan ska vara fullt fungerande. Nedan kan du läsa mer om våra cookies och vilka som är valbara.
Inställningar för samtycke
Inställningar för samtycke
Nödvändiga cookies
Dessa cookies används då våra besökare använder en funktion på vår webbplats och är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera fullt ut. Dessa cookies kan därför inte stängas av. Cookies används exempelvis då du fyller i ett formulär eller skapar ett konto och lagrar ingen personlig identifierbar information.
Prestanda cookies
Denna typ av cookie hjälper oss att följa antal besök på vår webbsida och hur våra användare hittade till oss. Vi använder cookies till att mäta och analysera för att exempelvis kunna förbättra användarvänligheten på vår webbplats. Vi kan med hjälp av våra insamlade cookies analysera hur användaren navigerar på webbplatsen, och ta bort irrelevanta sidor och information för att skapa ett så användbart material för våra kunder som möjligt. Den information som vi sparar är exempelvis vilka produktsidor som du besöker.
Marknadsföring
Dessa cookies används för att kunna analysera hur vi kan marknadsföra våra produkter och tjänster. Insamlingen av cookies kan exempelvis hjälpa oss att anpassa annonser till våra besökare baserat på dess tidigare användning av våra tjänster.