Så skriver du nyhetsbrev som mottagaren läser

För att lyckas med texterna till dina nyhetsbrev måste du först bestämma dig för vad du vill uppnå med ditt utskick. I de allra flesta fall vill man få läsaren att agera, det vill säga att klicka på någon av länkarna i ustkicket och gå vidare till hemsidan.

Därför är det viktigt att tänka på hur man formulerar sig för att väcka mottagarens intresse. Idag är vi dessutom otåligare än någonsin förut och vill att webbsidor ska ladda så fort som möjligt. Laddar hemsidan för långsamt väljer besökaren att leta sig vidare efter den information man är på jakt efter. Kanske är du även i behov att se över din webbplats för att maximera framgången, i så fall har vi kontakterna du behöver.

1

Informationen måste vara lätt att ta till sig

Givetvis är orden du väljer otroligt viktiga men framgång med sina utskick kräver även en attraktiv layout som fungerar. Vi hjälper er att ta fram en säljande design och när du sedan författar dina utskick är det bra att ha följande punkter i åtanke. 

För att framhäva nyckelord eller budskap användder du dig av fet och kursiv stil  (men gör det inte för ofta, då förlorar det poängen).
Ha gärna punktlistor. Lägg den viktigaste informationen efter första, andra och i sista punkten – och inled varje punkt med olika ord, upprepa dig inte.
Skriv personligt och så kortfattat som möjligt, utan att tappa budskapet.
Berätta fördelarna med att läsa vidare eller med att klicka på länkarna.
Lägg extra omsorg på att formulera rubriker, ingresser och länkar!

2

Kreativa rubriker och slagkraftig ämnesrad 

8 av 10 läser rubrikerna, men bara 2 av 10 läser resterande innehåll. Vilka rubriker får dig att haja till?

Titta på tidningarnas rubriker och löpsedlar. Hur formulerar de sig? Låt dig inspireras av tidningsspråket och lägg märke till att de sällan använder hela meningar eller korrekt grammatik.

Tillåt dig att vara kreativ när du formulerar dina rubriker. Hur kan dina rubriker svara på läsarens underförstådda fråga: Vad tjänar jag på att läsa det här?

3

Ingresser

Rubriken ska fånga intresset och ingressen ska få mottagarna att läsa vidare. Den ska motivera dem att antingen läsa vidare eller att göra något konkret. Grundregeln är att ingressen ska vara kort, men du kan prova dig fram med lite olika längd på dem.

Ibland kan det fungera att skriva lite längre texter. Vissa produkter eller tjänster kan behöva förklaras lite mer ingående.

Börja med att skriva det som du tycker krävs för att dina läsare ska göra det du önskar. Det är viktigare att du får med det nödvändiga än att hålla dig till ett visst antal ord eller rader. Tänk på att det är lättare att skriva en lång text än en som är kort och kärnfull. När du har skrivit en första version av ingressen, låt den vila en stund, och se sedan var det finns möjligheter att korta ner den, så att texten blir mer effektiv.

Berätta inte allt i ingressen. Då finns det ingen anledning att klicka vidare.

4

Less is more - fatta dig kort

När vi aktivt surfar efter information så tar vi oss gärna  tid till att läsa lite längre textstycken, detta gäller inte om man finner informationen i sin inkorg. Därför krävs det att man snabbt får läsaren intresserad, engagerad och sedan klickar sig vidare till webbplatsen. 

Flertalet undersökningar visar att  5-10 sekunder är den tid du har på dig att fånga läsarens intresse – sedan är tillfället förbi. Långa stycken kommer helt enkelt inte att bli lästa därav bör ett stycke ej vara längre än 4-5 rader.  

5

Länkar

Ett vanligt missförstånd är att många som sysslar med nyhetsbrev tror att det räcker med att ha bra rubriker och ingresser och att det inte är så viktigt hur länkarna och länktexten ser ut. Det stämmer inte alls.

Det är viktigt med bra länktexter. Låt länktexterna samspela med rubrikerna och låt dem innehålla nyckelord eller fraser. Undvik länkar med texten ”klicka här”. Uppmana gärna till handling i länktexten.

Så här kan du göra fungerande länkar:

Prova olika placeringar: ovanför och under ingressen, till vänster och till höger eller direkt i texten.
Pröva att ha flera länkar som leder till samma plats. Du kan få fler klick om en länk ligger i texten och en ligger direkt under.
Var tydlig – det ska synas att det är en länk. Använd understruken text, kontrasterande färger eller knappar. Prova olika former, färger, bakgrunder för att se vad som lockar till flest klick.
Länka till rätt webbsida. Sidan läsaren kommer till (landningssidan) måste vara relevant. Om det står ”Hitta skor här” bör länken gå just till produktsidan med skor. Länka inte bara till första sidan på din hemsida. (Läsaren ska inte behöva leta sig fram till rätt sida själv.)
Om någon del av nyhetsbrevet skulle kunna vara klickbart, lägg en länk där. Läsare klickar ofta på bilder och rubriker – länka dem till relevanta landningssidor.
Skriv kort och engagerande. ”Klicka här och få rabatt” är vanligtvis bättre än ”klicka här”.

6

Skapa en helhetskänsla

Gör så att läsaren får en helhetskänsla när hon ser ditt nyhetsbrev. Låt bilder, rubriker, ingresser och länktexter hänga ihop på ett tilltalande sätt.

Sammanfattning:

”Vad tjänar jag på att läsa detta”, är en fråga läsarna alltid ställer sig. Din text ska ge svaret så snabbt som möjligt och ge dem skäl att läsa vidare.
Håll texten kort och dela upp längre texter i korta stycken. Använd rubriker, ingresser, fet stil, kursiv stil och punktlistor för att fånga läsarnas uppmärksamhet.
Prova olika typer av rubriker och ingresser. Målet är att engagera läsarna och få dem att klicka sig vidare.
Skriv länktexter som motiverar läsarna att använda länken. Testa olika formuleringar, placeringar, färger, teckensnitt och former för att lära dig vad som fungerar bäst. Gör klickbara rubriker och bilder.

Denna sidan använder cookies, genom att fortsätta godkänner du användandet av cookies.