Så gör du för att skriva bra nyhetsbrev

För att lyckas med att skriva nyhetsbrev som dina mottagare läser måste du först bestämma dig för vad du vill uppnå med ditt utskick. I de allra flesta fall vill man få läsaren att agera, det vill säga att klicka på någon av länkarna i ustkicket och gå vidare till hemsidan.

Därför är det viktigt att skriva nyhetsbrev som väcker mottagarens intresse. Idag är vi dessutom otåligare än någonsin och vill att webbsidor och andra digitala plattformar ska ladda så fort som möjligt. Laddar hemsidan för långsamt kan besökaren välja att leta sig vidare till andra plattformar för att ta del av informationen. Kanske är du även i behov att se över din webbplats för att maximera framgången, i så fall har vi kontakterna du behöver.

1

Informationen i nyhetsbrevet måste vara lätt att ta till sig

Givetvis är orden du väljer otroligt viktiga men framgång med sina utskick kräver även en attraktiv layout som fungerar. Vi hjälper er att ta fram en säljande design och när du sedan ska skriva dina nyhetsbrev är det bra att ha följande punkter i åtanke. För att framhäva nyckelord eller budskap kan du använda dig av fet och kursiv stil  (men gör det inte för ofta, då förlorar det poängen).

Forma gärna texten med hjälp av punktlistor, det gör det enkelt för mottagaren att ta till sig av ditt innehåll. Lägg den viktigaste informationen efter första, andra samt sista punkten – och inled varje punkt med olika ord, upprepa dig inte.

Tänk på att:

  • Skriva nyhetsbrev som är personliga och kortfattade, utan att det riskerar att tappa dess budskap.
  • Berätta om fördelarna med att läsa vidare eller med att klicka på länkarna.
  • Lägg extra omsorg på att formulera rubriker, ingresser och länkar!

2

Strukturera ditt nyhetsbrev med kreativa rubriker och slagkraftig ämnesrad 

8 av 10 läser rubrikerna i ett nyhetsbrev, men bara 2 av 10 läser resterande innehåll. Vilka rubriker får dig att haja till?

Titta på tidningarnas rubriker och löpsedlar. Hur formulerar de sig? Låt dig inspireras av tidningsspråket och lägg märke till att de sällan använder hela meningar eller korrekt grammatik.

Tillåt dig att vara kreativ när du ska skriva nyhetsbrev och utgå från att forma intresseväckande men samtidigt informativa rubriker. Hur kan dina rubriker svara på läsarens underförstådda fråga: Vad tjänar jag på att läsa det här?

3

Låt ingresserna guida mottagaren genom ditt nyhetsbrev

Rubriken ska fånga intresset och ingressen ska få mottagarna att vilja läsa vidare. Den ska motivera dem att antingen läsa vidare eller att göra något konkret. Grundregeln är att ingressen ska vara kort, men du kan prova dig fram med lite olika längd på dem.

Ibland kan det fungera att skriva nyhetsbrev som består av en längre text, då vissa produkter eller tjänster kan behöva förklaras lite mer ingående.

Börja med att skriva det som du tycker krävs för att dina läsare ska göra det du önskar. Det är viktigare att du får med det nödvändiga än att hålla dig till ett visst antal ord eller rader. Tänk på att det är lättare att skriva en lång text än en som är kort och kärnfull. När du har skrivit en första version av ingressen, låt den vila en stund, och se sedan var det finns möjligheter att korta ner den, så att texten blir mer effektiv.

Berätta inte allt i ingressen. Då finns det ingen anledning att klicka vidare.

4

Less is more - fatta dig kort

När vi aktivt surfar efter information så tar vi oss gärna  tid till att läsa lite längre textstycken, detta gäller inte om man finner informationen i sin inkorg. Därför är det viktigt att skriva nyhetsbrev som snabbt får läsaren att bli intresserad och engagerad, för att sedan klicka sig vidare till webbplatsen. 

Flertalet undersökningar visar att  5-10 sekunder är den tid du har på dig att fånga läsarens intresse – sedan är tillfället förbi. Långa stycken kommer helt enkelt inte att bli lästa, därav bör ett stycke ej vara längre än 4-5 rader.  

5

Länkar

Ett vanligt missförstånd är att många som sysslar med att skriva nyhetsbrev tror att det räcker med att ha bra rubriker och ingresser, och att det inte är så viktigt hur länkarna och länktexten ser ut. Det stämmer inte alls.

Det är viktigt med bra länktexter. Låt länktexterna samspela med rubrikerna och låt dem innehålla nyckelord eller fraser. Undvik länkar med texten ”klicka här”. Uppmana gärna till handling i länktexten.

Så här kan du göra fungerande länkar:

Prova olika placeringar: ovanför och under ingressen, till vänster och till höger eller direkt i texten.
Pröva att ha flera länkar som leder till samma plats. Du kan få fler klick om en länk ligger i texten och en ligger direkt under.
Var tydlig – det ska synas att det är en länk. Använd understruken text, kontrasterande färger eller knappar. Prova olika former, färger och bakgrunder för att se vad som lockar till flest klick.
Länka till rätt webbsida. Sidan läsaren kommer till (landningssidan) måste vara relevant. Om det står ”Hitta skor här” bör länken gå just till produktsidan med skor. Länka inte bara till första sidan på din hemsida. (Läsaren ska inte behöva leta sig fram till rätt sida själv.)
Om någon del av nyhetsbrevet skulle kunna vara klickbart, lägg en länk där. Läsare klickar ofta på bilder och rubriker – länka dem till relevanta landningssidor.
Skriv kort och engagerande. ”Klicka här och få rabatt” är vanligtvis bättre än ”klicka här”.

6

Skapa en helhetskänsla

Gör så att läsaren får en helhetskänsla när hen ser ditt mailutskick. När du ska skriva nyhetsbrev ska du därför tänka på att låta bilder, rubriker, ingresser och länktexter hänga ihop på ett tilltalande sätt.

Sammanfattning:

”Vad tjänar jag på att läsa detta”, är en fråga läsarna alltid ställer sig. Din text ska ge svaret så snabbt som möjligt och ge dem skäl att läsa vidare.
Håll texten kort och dela upp längre texter i korta stycken. Använd rubriker, ingresser, fet stil, kursiv stil och punktlistor för att fånga läsarnas uppmärksamhet.
Prova olika typer av rubriker och ingresser. Målet är att engagera läsarna och få dem att klicka sig vidare.
Skriv länktexter som motiverar läsarna att använda länken. Testa olika formuleringar, placeringar, färger, teckensnitt och former för att lära dig vad som fungerar bäst. Gör klickbara rubriker och bilder.

Inställningar för cookies
Vår webbsida använder cookies för att hemsidan och våra tjänster ska fungera som de ska. Cookies hjälper oss att förbättra användarvänligheten för dig som besökare, och därför är vissa cookies nödvändiga för att webbsidan ska vara fullt fungerande. Nedan kan du läsa mer om våra cookies och vilka som är valbara.
Inställningar för samtycke
Inställningar för samtycke
Nödvändiga cookies
Dessa cookies används då våra besökare använder en funktion på vår webbplats och är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera fullt ut. Dessa cookies kan därför inte stängas av. Cookies används exempelvis då du fyller i ett formulär eller skapar ett konto och lagrar ingen personlig identifierbar information.
Prestanda cookies
Denna typ av cookie hjälper oss att följa antal besök på vår webbsida och hur våra användare hittade till oss. Vi använder cookies till att mäta och analysera för att exempelvis kunna förbättra användarvänligheten på vår webbplats. Vi kan med hjälp av våra insamlade cookies analysera hur användaren navigerar på webbplatsen, och ta bort irrelevanta sidor och information för att skapa ett så användbart material för våra kunder som möjligt. Den information som vi sparar är exempelvis vilka produktsidor som du besöker.
Marknadsföring
Dessa cookies används för att kunna analysera hur vi kan marknadsföra våra produkter och tjänster. Insamlingen av cookies kan exempelvis hjälpa oss att anpassa annonser till våra besökare baserat på dess tidigare användning av våra tjänster.