Få raketfart på er försäljning
Marknadsföring via e-post är snabbt, enkelt, prisvärt och mycket lönsamt. Öka din försäljning genom att upplysa kunder och prenumeranter om era produkter och tjänster via e-post. Här följer 5 tips för att lyckas med e-postmarknadsföring
Bjud på tips och goda råd
Väck kundernas nyfikenhet genom att skriva om hur dom kan använda er produkter/tjänster för att spara såväl tid samt pengar, samt bli effektivare i sitt arbete. Kanske har ni en idé kring ett anväåndningsområde som kunden inte tänkt på? Alla älskar att bli inspirerade och läsa om hur man kan "tänka utanför boxen". Genom att ge goda men korta råd kring hur ni kan hjälpa era kunder bygger ni upp ett förtroende och får snart fler förfrågningar kring hur ni kan lösa kundernas behov på bästa sätt. Tänk på att skriva kortfattat så att läsaren ej finner alla svar. Du ska väcka nyfikenheten samt få kunderna att kontakta er för mer information. Sedan kan ni berätta mer om hur ni kan hjälpa till samt passa på att sälja in ert koncept och säkra affären.
Använd call-to-action
Se till att få in vanan att alltid lägga in call-to- action knappar i ert nyhetsbrev. Det kan handla om en länk till en produkt på er hemsida, ett inlägg i er blogg eller en PDF med värdefull information som ni delar ut på er webbplats. På så sätt uppmanas era läsare att klicka sig vidare och läsa mer om det ni erbjuder. Var övertydlig i nyhetsbrevet med att man måste klicka sig vidare för att läsa mer. Lägg in en lämk eller en snygg knapp med texten ”Klicka här för att läsa mer.."
Satsa på stilren design
Håll din design stilren och luftig, utan en massa överflödig information och för många bilder som bara skapar ett rörigt intryck. Utskicket ska vara en aptitretare som leder in kunden på er hemsida för vidare fördjupning samt kontakt. Var även noga med att använda en textstorlek som gör nyhetsbrevet lättläst. Välj dina bilder med omsorg men använd inte för många. Bilderna hjälper att utforma en attraktiv design, samtidigt som de fångar läsarens uppmärksamhet.
Vem är ansvarig för att utskicken görs
Se till att dedikera en medarbetare att sköta utskicken. De bästa utskicken är de som blir av så lägg en plan för vem som ska göra dem, hur ofta de ska gå ut och vilka områden utskicken ska beröra. Se även till att följa upp era utskick, hur många öppnade, klickade sig vidare osv. Genom att dela ut unika rabattkoder via ert nyhetsbrev kan ni även få bättre koll på vilka affärer som genererats.
Undvik att spamma
Regelbundna utskick av nyhetsbrev är positivt, men tänk på att om du skickar ut nyhetsbrev allt för ofta kommer det förmodligen resultera i irriterade mottagre och oönskat högt antal avprenumerationer. HUr ofta du bör skicka är lite beroende på målgrupp samt vilken typ av information du skickar ut. Diskutera med dina kollegor och känn er fram, kanske räcker det med ett utskick i varannan vecka eller en gång i månaden?