Skicka nyhetsbrev och öka er försäljning

Marknadsföring via e-post är snabbt, enkelt, prisvärt och mycket lönsamt. Öka din försäljning genom att skicka nyhetsbrev som upplyser kunder och prenumeranter om era produkter och tjänster. Här följer 5 tips för att lyckas med er e-postmarknadsföring!

1

Skicka nyhetsbrev som bjuder på tips och goda råd

Väck kundernas nyfikenhet genom att skicka nyhetsbrev som berättar hur de kan använda era produkter/tjänster för att spara både tid och pengar, samt bli mer effektiva i sitt arbete. Kanske har ni en idé kring ett användningsområde som kunden inte tänkt på? Alla älskar att bli inspirerade och läsa om hur man kan "tänka utanför boxen". Genom att ge goda men korta råd om hur ni kan hjälpa era kunder bygger ni upp ett förtroende, och får snart fler förfrågningar kring hur era produkter kan bemöta kundens behov på bästa sätt. Tänk på att skriva kortfattade nyhestbrev så att läsaren inte finner alla svar direkt. Du ska väcka nyfikenheten samt få kunderna att kontakta er för mer information. Därefter kan ni berätta mer om hur era produkter eller tjänster kan hjälpa era kunder, samt passa på att  sälja in ert koncept för att säkra affären.

2

Använd call-to-actions när du skickar nyhetsbrev

Se till att få in vanan att alltid lägga in call-to- action knappar när ni skickar era nyhetsbrev. Det kan handla om en länk till en produkt på er  hemsida, ett inlägg i er blogg eller en PDF med värdefull information som ni delar ut på er webbplats. På så sätt uppmanas era läsare att klicka sig vidare och läsa mer om det ni erbjuder.  Var övertydlig i nyhetsbrevet  med att man måste klicka sig vidare för att läsa mer. Lägg in en länk eller en snygg knapp med texten  ”Klicka här för att läsa mer".

3

Satsa på en stilren design

Håll din design stilren och luftig, utan en massa överflödig information och för många bilder som kan riskera skapa ett rörigt intryck. Nyhetsbrevet ska vara en aptitretare som leder in kunden på er hemsida för vidare fördjupning och kontakt. Var även noga med att använda en textstorlek som gör nyhetsbrevet lättläst. Välj dina bilder med omsorg men använd inte för många. Bilderna  hjälper att utforma en attraktiv design, samtidigt som de fångar läsarens uppmärksamhet.

4

Vem är ansvarig för att skicka nyhetsbrev

Se till att dedikera en medarbetare ansvaret att skicka era nyhetsbrev. De bästa utskicken är de som blir av så lägg en plan för vem som ska göra dem, hur ofta de ska gå ut och vilka områden nyhetsbreven ska beröra. Se även till att följa upp era utskick, och analysera hur många som öppnade, klickade sig vidare till er hemsida osv. Genom att dela ut unika rabattkoder via ert nyhetsbrev kan ni även få bättre koll på vilka affärer som genererats.

5

Undvik att spamma - skicka nyhetsbrev när du har något att säga

Att skicka nyhetsbrev regelbundet är positivt, men tänk på att om du skickar allt för ofta kommer det förmodligen resultera i irriterade mottagre och ett oönskat antal avprenumerationer. Hur ofta du bör skicka nyhestbrev är lite beroende på målgrupp och vilken typ av information du skickar ut. Diskutera med dina kollegor och känn er fram, kanske räcker det med ett utskick i varannan vecka eller en gång i månaden?

Inställningar för cookies
Vår webbsida använder cookies för att hemsidan och våra tjänster ska fungera som de ska. Cookies hjälper oss att förbättra användarvänligheten för dig som besökare, och därför är vissa cookies nödvändiga för att webbsidan ska vara fullt fungerande. Nedan kan du läsa mer om våra cookies och vilka som är valbara.
Inställningar för samtycke
Inställningar för samtycke
Nödvändiga cookies
Dessa cookies används då våra besökare använder en funktion på vår webbplats och är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera fullt ut. Dessa cookies kan därför inte stängas av. Cookies används exempelvis då du fyller i ett formulär eller skapar ett konto och lagrar ingen personlig identifierbar information.
Prestanda cookies
Denna typ av cookie hjälper oss att följa antal besök på vår webbsida och hur våra användare hittade till oss. Vi använder cookies till att mäta och analysera för att exempelvis kunna förbättra användarvänligheten på vår webbplats. Vi kan med hjälp av våra insamlade cookies analysera hur användaren navigerar på webbplatsen, och ta bort irrelevanta sidor och information för att skapa ett så användbart material för våra kunder som möjligt. Den information som vi sparar är exempelvis vilka produktsidor som du besöker.
Marknadsföring
Dessa cookies används för att kunna analysera hur vi kan marknadsföra våra produkter och tjänster. Insamlingen av cookies kan exempelvis hjälpa oss att anpassa annonser till våra besökare baserat på dess tidigare användning av våra tjänster.