Skriva nyhetsbrev som väcker intresse
För att lyckas med att skriva nyhetsbrev som både väcker mottagarnas intresse och får dem att konvertera är budskap och presentation A och O...
... och för att möjliggöra den önskade konverteringen är det viktigt att skriva nyhetsbrev som talar direkt till mottagaren. I dagens digitaliserade värld möter vi hundratals företag som kommunicerar via diverse digitala plattformar, och med hjälp av den ökande tillgängligheten är det viktigare än någonsin att förse sin mottagare med intressant och relevant information. Så hur gör man, och vad bör man tänka på när man vill skriva ett bra nyhetsbrev? Vi har samlat sex enkla knep som hjälper dig att optimera din e-postmarknadsföring!
1. Informationen i nyhetsbrevet måste vara lätt att ta till sig
Givetvis är orden du väljer otroligt viktiga men framgång med sina utskick kräver även en attraktiv layout som fungerar. Vi hjälper er att ta fram en säljande design och när du sedan ska skriva dina nyhetsbrev är det bra att ha följande punkter i åtanke. För att framhäva nyckelord eller budskap kan du använda dig av fet och kursiv stil (men gör det inte för ofta, då förlorar det poängen).
Forma gärna texten med hjälp av punktlistor, det gör det enkelt för mottagaren att ta till sig av ditt innehåll. Lägg den viktigaste informationen efter första, andra samt sista punkten – och inled varje punkt med olika ord, upprepa dig inte.
Tänk på att:
- Skriva nyhetsbrev som är personliga och kortfattade, utan att det riskerar att tappa dess budskap.
- Berätta om fördelarna med att läsa vidare eller med att klicka på länkarna.
- Lägg extra omsorg på att formulera rubriker, ingresser och länkar!
2. Strukturera ditt nyhetsbrev med kreativa rubriker och slagkraftig ämnesrad
8 av 10 läser rubrikerna i ett nyhetsbrev, men bara 2 av 10 läser resterande innehåll. Just därför är det extra viktigt att forma intressanta rubriker som får läsaren att haja till. Ett tips är att titta på tidningarnas rubriker och löpsedlar. Hur formulerar de sig? Låt dig inspireras av tidningsspråket och lägg märke till att de sällan använder hela meningar eller korrekt grammatik.
Tillåt dig att vara kreativ när du ska skriva nyhetsbrev och utgå från att forma intresseväckande men samtidigt informativa rubriker. Hur kan dina rubriker svara på läsarens underförstådda fråga: Vad tjänar jag på att läsa det här?
3. Låt ingresserna guida mottagaren genom ditt nyhetsbrev
Rubriken ska fånga intresset och ingressen ska få mottagarna att vilja läsa vidare. Den ska motivera dem att antingen läsa vidare eller att göra något konkret. Grundregeln är att ingressen ska vara kort, men du kan prova dig fram med lite olika längd på dem.
Ibland kan det fungera att skriva nyhetsbrev som består av en längre text, då vissa produkter eller tjänster kan behöva förklaras lite mer ingående.
Börja med att skriva det som du tycker krävs för att dina läsare ska göra det du önskar. Det är viktigare att du får med det nödvändiga än att hålla dig till ett visst antal ord eller rader. Tänk på att det är lättare att skriva en lång text än en som är kort och kärnfull. När du har skrivit en första version av ingressen, låt den vila en stund, och se sedan var det finns möjligheter att korta ner den, så att texten blir mer effektiv.
Berätta inte allt i ingressen. Då finns det ingen anledning att klicka vidare.
4. Skriva nyhetsbrev som är lagom långa
När vi aktivt surfar efter information tar vi oss gärna tid till att läsa lite längre textstycken, detta gäller inte om man finner informationen i sin inkorg. Därför är det viktigt att skriva nyhetsbrev som snabbt får läsaren att bli intresserad och engagerad, för att sedan klicka sig vidare till webbplatsen.
Flertalet undersökningar visar att 5-10 sekunder är den tid du har på dig att fånga läsarens intresse – sedan är tillfället förbi. Långa stycken kommer helt enkelt inte att bli lästa, därav bör ett stycke ej vara längre än 4-5 rader.
5. Länkar som gudiar genom nyhetsbrevet
Ett vanligt missförstånd är att många som sysslar med att skriva nyhetsbrev tror att det räcker med att ha bra rubriker och ingresser, och att det inte är så viktigt hur länkarna och länktexten ser ut. Det stämmer inte alls.
Det är viktigt med bra länktexter. Låt länktexterna samspela med rubrikerna och låt dem innehålla nyckelord eller fraser. Undvik länkar med texten ”klicka här”. Uppmana gärna till handling i länktexten.
Så här kan du göra fungerande länkar:
- Prova olika placeringar: ovanför och under ingressen, till vänster och till höger eller direkt i texten.
- Pröva att ha flera länkar som leder till samma plats. Du kan få fler klick om en länk ligger i texten och en ligger direkt under.
- Var tydlig – det ska synas att det är en länk. Använd understruken text, kontrasterande färger eller knappar. Prova olika former, färger och bakgrunder för att se vad som lockar till flest klick.
- Länka till rätt webbsida. Sidan läsaren kommer till (landningssidan) måste vara relevant. Om det står ”Hitta skor här” bör länken gå just till produktsidan med skor. Länka inte bara till första sidan på din hemsida. (Läsaren ska inte behöva leta sig fram till rätt sida själv.)
- Om någon del av nyhetsbrevet skulle kunna vara klickbart, lägg en länk där. Läsare klickar ofta på bilder och rubriker – länka dem till relevanta landningssidor.
- Skriv kort och engagerande. ”Klicka här och få rabatt” är vanligtvis bättre än ”klicka här”.
6. Skapa en helhetskänsla
Gör så att läsaren får en helhetskänsla när hen ser ditt mailutskick. När du ska skriva nyhetsbrev ska du därför tänka på att låta bilder, rubriker, ingresser och länktexter hänga ihop på ett tilltalande sätt.
Sammanfattning:
- ”Vad tjänar jag på att läsa detta”, är en fråga läsarna alltid ställer sig. Din text ska ge svaret så snabbt som möjligt och ge dem skäl att läsa vidare.
- Håll texten kort och dela upp längre texter i korta stycken. Använd rubriker, ingresser, fet stil, kursiv stil och punktlistor för att fånga läsarnas uppmärksamhet.
- Prova olika typer av rubriker och ingresser. Målet är att engagera läsarna och få dem att klicka sig vidare.
- Skriv länktexter som motiverar läsarna att använda länken. Testa olika formuleringar, placeringar, färger, teckensnitt och former för att lära dig vad som fungerar bäst. Gör klickbara rubriker och bilder.
Vill du veta mer om nyhetsbrev e-postmarknadsföring? Kontakta oss så berättar vi gärna mer!