Så skapar du engagerande innehåll till dina nyhetsbrev

 

Många gånger sitter man där, redo att fylla sitt nyhetsbrev med spännande, engagerande och intressant innehåll - men helt utan inspiration till hur man ska framföra det. När det kommer till budskapsöverföring och strategi är det viktigt att ge innehållet en tydlig och intressant beskrivning så tidigt som möjligt för att väcka intresse hos mottagaren. Man kan därmed sitta på världens bästa nyhet men inte ha en aning om hur man ska presentera innehållet för att göra det tillräckligt intressant för att få sina mottagare att vilja läsa det. Men med några enkla tips kan vi hjälpa dig på traven och inspirera dig till att skapa intressant och engagerande innehåll som gör att dina mottagare öppnar och läser dina nyhetsbrev.

 

1. Se till att innehållet i nyhetsbrevet är relevant för mottagaren

Det finns en tydlig koppling mellan intressant och relevant innehåll. Det som vi anser vara intressant är oftast något som vi även anser vara relevant, och vice versa. Så allting handlar egentligen bara om att hitta relevansen i det som du vill förmedla. 

Men hur vet man vad som är relevant för vilken mottagare? Genom att gå igenom dina olika kundlistor och analysera vilka typer av nyhetsbrev som du har skickat till de olika grupperna tidigare kan du skapa dig en helhetsbild av vad dina prenumeranter anser vara intressant. Hur har statistiken sett ut? Har dina nyhetsbrev haft en hög öppningsfrekvens och ett högt antal klick på befintliga länkar? Ökade mailutskicken trafiken till din hemsida, eller ökade de till och med försäljningen?

Med hjälp av att analysera tidigare utskick och den tillgängliga statistiken kan du enkelt se vad som har varit relevant för dina olika kundgrupper. På så sätt kan du även lära känna dem lite närmre, vilket ger ett ännu starkare underlag för framtagande av engagerande innehåll.

 

2. Ge ditt nyhetsbrev en ämnesrad som väcker uppmärksamhet

Nyhetsbrevets ämnesrad utgör det första mötet mellan dig och dina mottagare. Just därför är det viktigt att lägga lite extra tid på att skriva en intressant ämnesrad som skapar ett så pass stort engagemang att dina mottagare väljer att öppna ditt nyhetsbrev. Ämnesraden ska vara din bästa rubrik som fångar läsarens intresse och får den att läsa vidare. Men att hitta den perfekta ämnesraden kan vara svårt. Därför har vi gjort en liten check-lista för att underlätta skapandeprocessen.

En bra ämnesrad för nyhetsbrev ska:

1. Vara kort och koncis och helst inte fokusera på mer än ett ämne.
2. Presentera vad nyhetsbrevet kommer att handla om.
3. Tala direkt till mottagaren, t. ex. “Så enkelt kan du öka ditt personliga sparande” osv. 
4. Skapa intresse och lyfta det viktigaste i ditt nyhetsbrev.
5. Skapa en typ av FOMO - fear of missing out.

Men hur gör man om inspirationen helt enkelt inte finns där? Ta fram ett blankt papper, skriv ner det ämne som du vill presentera i ditt nyhetsbrev och ta sedan ut de viktigaste eller mest intressanta delarna av ditt ämne, det vill säga det egentliga syftet för dina mottagare. Fundera på vilka saker som du själv hade tyckt varit intressanta nog för att få dig att öppna nyhetsbrevet och skriv ner några förslag på passande ämnesrader. Välj därefter ut den ämnesrad som avspeglar och lyfter ditt ämne bäst och börja forma de resterande delarna av ditt nyhetsbrev.

 

3. Håll ditt nyhetsbrev kort och koncist 

Genom att hålla nyhetsbrevets innehåll kort och koncist underlättar du både för dig själv och dina läsare att komma till sak. Du vill inte vilseleda dem eller riskera att de blir uttråkade av onödig utfyllnadstext, utan du vill skapa ett intresse och engagemang så fort som möjligt. Men ibland kan det vara svårt att hålla sig kort, då vissa budskap behöver en mer målande beskrivning för att tillskrivas dess rätta effekt. Ett knep som vi brukar använda oss av är att komplettera den informationen som inte får plats, eller riskerar att vilseleda mottagarna med en bild. För likt det gamla ordspråket lyder så säger en bild faktiskt mer än tusen ord.

Ett annat tips är att avsluta precis när du berättat något spännande för att därefter länka till vidareläsning på din webbsida. Det gör att läsaren klickar sig vidare för att ta del av den resterande informationen och du ökar trafiken till din hemsida - en win win helt enkelt.

 

4. Se till att rubrikerna avspeglar innehållet i ditt nyhetsbrev korrekt

För att skapa engagemang måste som sagt innehållet vara relevant för dina mottagare. Om du använder dig av intresseväckande rubriker fångar du läsarens uppmärksamhet, men om dina rubriker inte avspeglar det resterande innehållet riskerar du att tappa intresset hos dina läsare. Se därför alltid till att utgå från dina rubriker när du formar brödtexten till ditt nyhetsbrev. Lova ingenting i rubriken som du sedan inte håller längre ned i texten, utan lyft det viktigaste och mest intressanta i rubriken men ge inga falska förhoppningar i brödtexten.

Ett knep för att skapa engagerande men rättvisa rubriker är att utgå från det ämne som du vill kommunicera och plocka ut den bästa och mest intressanta aspekten med ämnet. Sätt rubriken, och forma därefter den beskrivande texten. Läs igenom både ämnesrad, rubriker, texter och de undersidor som du länkar vidare till och säkerställ att det finns en tydlig och sanningsenlig röd tråd.

 

5. Var inte rädd för att skriva personligt

Det kan vara svårt att veta vilken typ av tonalitet man ska hålla i kommunikationen gentemot sina kunder. De utgör en av de viktigaste delarna av ditt företag, samtidigt som ni i många fall aldrig någonsin har träffats. Hur ska man då tala till dem? Oftast är vi lite för rädda för att bli “allt för personliga” med våra kunder, för vi har ju trots allt bara en ganska ytlig relation till dem. Men, vi ska inte vara så rädda för att bjuda lite på oss själva emellanåt, för ett alltför byråkratiskt och mekaniskt sätt att kommunicera på kan många gånger riskera att skapa en distans till dina kunder istället för en närmre relation.

Så ett användbart tips är att forma texten som om du skulle skriva till en vän. Att vara personlig handlar i detta fall inte om att berätta om saker som händer i ditt privatliv utan om sättet att forma innehållet på. Jag tror inte att någon av oss avslutar ett brev eller meddelande till våra kompisar med “Med vänliga hälsningar xxxxx”. Det kan vi absolut göra i en mailkonversation, men när du kommunicerar via nyhetsbrev kan du ta ner den där “professionella” tonaliteten något, och använda ett mer vardagligt språk. Det gör att dina mottagare först och främst kan förstå texten bättre samtidigt som du uppfattas som intresserad, engagerad och relationsskapande. 

Inställningar för cookies
Vår webbsida använder cookies för att hemsidan och våra tjänster ska fungera som de ska. Cookies hjälper oss att förbättra användarvänligheten för dig som besökare, och därför är vissa cookies nödvändiga för att webbsidan ska vara fullt fungerande. Nedan kan du läsa mer om våra cookies och vilka som är valbara.
Inställningar för samtycke
Inställningar för samtycke
Nödvändiga cookies
Dessa cookies används då våra besökare använder en funktion på vår webbplats och är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera fullt ut. Dessa cookies kan därför inte stängas av. Cookies används exempelvis då du fyller i ett formulär eller skapar ett konto och lagrar ingen personlig identifierbar information.
Prestanda cookies
Denna typ av cookie hjälper oss att följa antal besök på vår webbsida och hur våra användare hittade till oss. Vi använder cookies till att mäta och analysera för att exempelvis kunna förbättra användarvänligheten på vår webbplats. Vi kan med hjälp av våra insamlade cookies analysera hur användaren navigerar på webbplatsen, och ta bort irrelevanta sidor och information för att skapa ett så användbart material för våra kunder som möjligt. Den information som vi sparar är exempelvis vilka produktsidor som du besöker.
Marknadsföring
Dessa cookies används för att kunna analysera hur vi kan marknadsföra våra produkter och tjänster. Insamlingen av cookies kan exempelvis hjälpa oss att anpassa annonser till våra besökare baserat på dess tidigare användning av våra tjänster.