Nyhetsbrev och personifiering - så skapar du relevanta mailutskick

Trender kommer och trender går, och tack vare den ständigt växande digitaliseringen finns det allt fler plattformar som möjliggör en ökad interaktion mellan företag och kunder och därmed en rad av tillkommande kommunikationsstrategier. En av årets starkaste trender inom marknadsföring stavas personalisering och bygger på att förse kunden med ett unikt, relevant och anpassat innehåll som besvarar deras behov och förväntningar.

Genom att analysera och ta tillvara på faktorer så som geografisk belägenhet, ålder och köphistorik kan du enkelt förse dina mottagare med matnyttig och intressant information. Nedan ger vi tips på hur du kan arbeta med personalisering när du skapar dina nyhetsbrev. 

Nyhetsbrev som skapas efter mottagarens intressen och behov

Vikten av att arbeta med just personifiering handlar helt enkelt om att fokusera på målgruppen och deras behov istället för att endast fokusera på säljprocessen. Men hur tar man reda på en sådan komplex sak som kundenrnas unika behov? Jo, genom att analysera tillgänglig data kan du ta reda på dina främsta kunders ålder, deras geografiska belägenhet, vilka varor eller tjänster som de varit mest intresserade av och jämföra med vad som har sålts mer eller mindre av.

Datan kan du enkelt samla in med hjälp av bland annat sociala medier och Google Analytics. Google Analytics passar särskilt bra då du vill kunna analysera hur dina kunder hittade till din webbplats, vilka sidor som är mest populära samt hur länge dina besökare stannade kvar på de olika sidorna. Du kan även använda statistiken från dina tidigare nyhestbrevsutskick och analysera faktorer så som öppningsfrekvens samt antal klick på länkar, för att därefter jämföra med befintligt försäljningsunderlag för de olika perioderna.

 

Varför är nyhetsbrev en passande metod för personifierad marknadsföring?

Personifierad marknadsföring handlar som sagt om att skapa ett så relevant och intressant innehåll som möjligt för att kunna bemöta mottagarens behov. Många av dagens kommunikationskanaler talar till samtliga följare samtidigt, vilket gör att budskapet och innehållet riskerar att tappa en viss relevans då det involverar en bredare kundgrupp. Nyhetsbrev möjliggör en mer anpassad kommunikationskanal där du med hjälp av kundsegmentering kan skapa relevanta mailutskick som fokuserar på de olika kundgruppernas intressen. Du kan därmed skapa skräddarsydda nyhetsbrev som innehåller relevanta och träffsäkra erbjudanden.

 

Hur gör jag för att skapa personifierade nyhetsbrev?

Börja med att analysera data från samtliga plattformar för att få en tydlig överblick av dina kunders intressen, behov och köphistorik. Vad anser de varit av intresse tidigare? Vilka produkter eller tjänster har varit mer eller mindre populära, samt vilka sidor på din webbplats har haft extra många sidvisningar? Utgå från det resultat som påvisar tydliga mönster, och dela därefter upp dina kunder i olika mottagarlistor. Försök att sätta dina produkter eller varor i specifika sammanhang baserat på de olika kundgrupperna och forma nyhetsbrev som kommunicerar unika erbjudanden, informerande guider eller inspirerande tutorials. 

Ett annat tips är att analysera den feedback som dina kunder har gett ditt företag, produkter eller tjänster. Är det något specifikt som de har velat ha mer eller mindre av? Någon produkt eller tjänst som de var mer eller mindre nöjda med? Feedbacken är ett användbart underlag för att lära känna dina kunder och mottagare lite mer, och kunna ta vara på viktiga åsikter som hjälper dig att skapa nyhetsbrev som ger mottagarna ett unikt värde.

 

Tre enkla steg till ett personifierat nyhetsbrev

1. Analysera all data från dina olika plattformar

Datan utgör som sagt ett viktigt och beskrivande underlag av dina kunders intressen och beteenden. Se till vilka kanaler de anväder mest, vilka sidor på din webbplats som har högst sidvisningar, samt hur länge de stannar på varje sida. Förekommer det många avvikelser, eller fullföljer dina besökare det som du önskar? Vilka tidigare nyhetsbrev har genererat ett ökat intresse för vilka produkter eller tjänster? Analysera allt du kan för att ta reda på dina kunders specifika behov.

2. Skapa värde

När du analyserat dina kunders intressen, beteende och behov kan du skapa unika värden för dina olika kundgrupper. Ge dina mottagare något värdefullt så som ett unikt erbjudande, en intressant guide eller informativa nyheter. Ge dem något som visar att du ser och förstår deras behov.

3. Var konsekvent

När det kommer till service och kundkommunikation är just konsekvent innehåll en viktig punkt. Håll dig till dina kunders premisser och kommunicera endast då du har något värdefullt att förmedla. Vissa vill ha löpande information angående nyheter och erbjudanden, och andra vill endast ta del av det då och då. Det viktiga är att det du kommunicerar faktiskt har ett värde för den mottagare som du kommunicerar med. En bra regel är att börja sakta men säkert och anpassa antalet utskick efter dina mottagares reaktioner, så som ökat eller minskat engagemang.

 

Vill du veta mer om nyhetsbrev och personifiering? Kontakta oss så berättar vi gärna mer!

Inställningar för cookies
Vår webbsida använder cookies för att hemsidan och våra tjänster ska fungera som de ska. Cookies hjälper oss att förbättra användarvänligheten för dig som besökare, och därför är vissa cookies nödvändiga för att webbsidan ska vara fullt fungerande. Nedan kan du läsa mer om våra cookies och vilka som är valbara.
Inställningar för samtycke
Inställningar för samtycke
Nödvändiga cookies
Dessa cookies används då våra besökare använder en funktion på vår webbplats och är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera fullt ut. Dessa cookies kan därför inte stängas av. Cookies används exempelvis då du fyller i ett formulär eller skapar ett konto och lagrar ingen personlig identifierbar information.
Prestanda cookies
Denna typ av cookie hjälper oss att följa antal besök på vår webbsida och hur våra användare hittade till oss. Vi använder cookies till att mäta och analysera för att exempelvis kunna förbättra användarvänligheten på vår webbplats. Vi kan med hjälp av våra insamlade cookies analysera hur användaren navigerar på webbplatsen, och ta bort irrelevanta sidor och information för att skapa ett så användbart material för våra kunder som möjligt. Den information som vi sparar är exempelvis vilka produktsidor som du besöker.
Marknadsföring
Dessa cookies används för att kunna analysera hur vi kan marknadsföra våra produkter och tjänster. Insamlingen av cookies kan exempelvis hjälpa oss att anpassa annonser till våra besökare baserat på dess tidigare användning av våra tjänster.