Inbound marketing och nyhetsbrev

Inbound Marketing och nyhetsbrev


I dagens digitala samhälle finns det många olika strategier man kan använda för att marknadsföra sitt företag och nå en önskad position på marknaden. Inbound marketing är en av de metoder som har kommit att bli ett populärt tillvägagångssätt för att guida kunden genom köpresan istället för att aktivt arbeta med att sälja in den specifika produkten eller tjänsten. Marknadsföringsmetoden kan ses som ett sätt att låta kunderna hitta till dig istället för att du söker upp dem. 

Vad är skillnaden mellan Inbound Marketing och Outbound?

Den främsta skillnaden på de två marknadsföringsmetoderna är att inbound marketing syftar på att förse mottagaren med relevant och informativt innehåll istället för att sälja produkten eller tjänsten via exempelvis snabb och kortsiktig annonsering. Med hjälp av ett matnyttigt och beskrivande content väcker du ett behov, vilket i sin tur ämnar leda kunden till att gå vidare till din hemsida och därefter köpa produkten eller tjänsten från just ditt företag. Det handlar helt enkelt om att hjälpa sina kunder att köpa istället för att tvinga dem att köpa. 

Intresset av att arbeta med inbound marketing har vuxit rejält de senaste åren, vilket med stor sannolikhet grundar i att dagens konsumenter besitter ett behov av att själva leta sig till den informationen som de söker. Lyckas du då fånga upp deras intresse genom att producera informativt och relevant innehåll har du kommit en bra bit på vägen i ditt arbete med inbound marketing. 

Vilka insatser bör man då arbeta med för att lyckas med marknadsföringsmetoden? Det enklaste sättet är att skapa upp relevanta och SEO-anpassade texter som guidar läsaren till ett köp. Det kan vara alltifrån en guide med säsongens nya löparskor till ett blogginlägg som beskriver hur en viss produkt kan lösa ett specifikt problem. När du indirekt guidar läsaren skapas ett förtroende, och en kundrelation skapas.

 

Inbound Marketing strategi 

Fördelen med att implementera inbound marketing i marknadsstrategin är att du genom att skapa och förse mottagaren med värdefullt innehåll förtjänar dess uppmärksamhet. När kunden anser att ditt innehåll är av värde skapas ett förtroende och din guidning kan leda till att ni är ett steg närmre ökad tillväxt.

Att arbeta med inbound marketing kan utspela sig i många olika typer av strategier. Dels kan man arbeta med SEO-anpassade texter såsom blogginlägg och specifika undersidor. Du kan även skapa rörligt innehåll i form av reels, videos och utbildande inlägg på företagets sociala medieplattformar. Dessa inlägg och insatser kan därefter kommuniceras via digital optimering för att öka räckvidden. Det viktiga är att mottagaren får ta del av relevant och innehållsrik information som ger dem ett mervärde. Inbound marketing handlar helt enkelt om att utföra en välkommen kommunikation som förhåller sig till och värnar om mottagarens bästa.

 

Inbound Marketing och nyhetsbrev

Som vi beskrivit ovan bygger inbound marketing på att skapa långsiktiga och genuina relationer där kundens behov får stå i centrum. För att lyckas med inbound marketing bör du fokusera på metodens alla delar för att kunna nå ett så lyckat resultat som möjligt. Först och främst gäller det att attrahera dina potentiella kunder till att vilja ta del av dina produkter eller tjänster. Det andra steget handlar om att konvertera den potentiella kunden och därmed hänvisa till ett formulär, tydliga CTA:s eller specifika landningssidor. För att skapa och underhålla relationen till kunden kan du använda målgruppsanpassade kommunikationskanaler som exempelvis nyhetsbrev och sociala medier vilka möjliggör en unik och målgruppsanpassad kommunikation där du enkelt kan förse varje kundgrupp med värdefull och relevant information.

Det sista steget handlar om att glädja den potentiella kunden. Du ska vårda relationen och se dina nya kunder som potentiella ambassadörer för ditt företag. Försök att ge en så pass bra service att dina kunder ska vilja dela med sig av sina erfarenheter av just ditt företag.

Så hur kommer då nyhetsbrev in i bilden? Jo, med hjälp av nyhetsbrevet kan du enkelt guida läsaren till unika blogginlägg, vidare information om specifika produkter eller skapa tydliga CTA:s. Utifrån kundsegmentering kan du även skapa olika unika listor  baserat på vad dina nuvarande kunder har varit intresserade av tidigare. Nyhetsbrev kan därmed användas för att både engagera och underhålla de potentiella kundernas intresse. 

 

Vill du veta mer om vår tjänst? Kontakta oss redan idag så berättar vi mer!

Inställningar för cookies
Vår webbsida använder cookies för att hemsidan och våra tjänster ska fungera som de ska. Cookies hjälper oss att förbättra användarvänligheten för dig som besökare, och därför är vissa cookies nödvändiga för att webbsidan ska vara fullt fungerande. Nedan kan du läsa mer om våra cookies och vilka som är valbara.
Inställningar för samtycke
Inställningar för samtycke
Nödvändiga cookies
Dessa cookies används då våra besökare använder en funktion på vår webbplats och är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera fullt ut. Dessa cookies kan därför inte stängas av. Cookies används exempelvis då du fyller i ett formulär eller skapar ett konto och lagrar ingen personlig identifierbar information.
Prestanda cookies
Denna typ av cookie hjälper oss att följa antal besök på vår webbsida och hur våra användare hittade till oss. Vi använder cookies till att mäta och analysera för att exempelvis kunna förbättra användarvänligheten på vår webbplats. Vi kan med hjälp av våra insamlade cookies analysera hur användaren navigerar på webbplatsen, och ta bort irrelevanta sidor och information för att skapa ett så användbart material för våra kunder som möjligt. Den information som vi sparar är exempelvis vilka produktsidor som du besöker.
Marknadsföring
Dessa cookies används för att kunna analysera hur vi kan marknadsföra våra produkter och tjänster. Insamlingen av cookies kan exempelvis hjälpa oss att anpassa annonser till våra besökare baserat på dess tidigare användning av våra tjänster.